Ukens andakt, uke 45

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 45

Kommende søndag får vi fortalt lignelsen om den barmhjertige samaritan. En lignelse som handler om våre liv i Guds verden. En verden Gud har skapt og holder vedlike. Lignelsen gir oss et utfordrende perspektiv på hva det innebærer å følge Jesu bud og eksempel. Det handler om å leve i den kristne tradisjonen, og ha barmhjertighet utover våre egne grenser. Vårt kall i verden er å representere noe som er større enn oss selv og som gir menneskene omkring oss, ikke bare en anelse, men et konkret vitnesbyrd om Guds kjærlighet.

Vi kan spørre oss hvordan Jesus kom på lignelsen om samaritanen. Spørsmålet kan ikke besvares. Det vi vet, er at Jesus identifiserte seg med de svake. Han søkte de utslåtte, utstøtte og fortapte. Han så verden med ofrenes og de svakes øyne.

I samtalen med den lovkyndige stilte Jesus spørsmålet «Hvem viste seg som en neste for mannen som var falt blant røvere?» Med dette spørsmålet vil Jesus lære oss å se verden gjennom et annet menneskes øyne. Når vi gjør det blir det lettere å oppdage et annet menneske sin smerte, fortvilelse og angst. Være deres redning, mulighet og håp. Vår raushet som menneske er at vi kan ta andres perspektiv og føle medlidenhet.

Når Jesus ser oss gjennom ofrenes øyne, fylte av fortvilelse og tårer, minner han oss om at det er Gud vi ser. Vårt hellige kall er å tre synlige frem og vise oss for disse øynene som vendes mot oss.

Les gjerne: Lukas evangelium kapitel 10 versene 25 – 37.

Syng gjerne: Guds kjærlighet er som stranda. nr. 734 (nye salmeboken)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"