Bach-oratorium på Kristi himmelfartsdag

Kristi himmelfart feires med oppløftende musikk i høymessen torsdag 31. mai når pauker, trompeter, strykere, treblåsere, orgel, kor og solister fremfører J.S. Bachs «Himmelfartsoratorium» som gudstjenestemusikk.

Portrett av J.S. Bach er malt av Elias Gottlob Haussmann. Detalj fra takmaleriet i Oslo domkirke. Malt av Hugo Lous Mohr. Foto: Petter Mohn

Kristi himmelfartsdag
Torsdag 30. mai 2019 kl. 11.00
Oslo domkirke

Johann Sebastian Bach
Lobet Gott in seinen Reichen – «Himmelfartsoratoriet», BWV 11

Elisabeth Thorsen, liturg
Benjamin T. Isachsen, medliturg

Oslo Domkor
Barokkanerne
Solister: Ingeborg Dalheim, Mari Askvik, Øystein Stensheim og Halvor F. Melien
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel

Apostlenes gjerninger 1,1–11
Markus 16,14–20

Vi følger tekstrekken som den var i Leipzig på Bachs tid. Evangelieteksten er også en av Den norske kirkes lesetekster for Kristi Himmelfartsdag, men da i en forkortet utgave. Det som da er tatt bort, er på mange måter de vanskelige tingene: fenomenene vi ikke forstår, eller som støter oss.

Bebreidelse fra Jesus i møte med disiplenes vantro og harde hjerter, misjonsbefaling, dåpsbefaling, og tegn som skal følge dem som tror:  Utdrivelse av onde ånder, nye tungemål, at de kan ta slanger i hendene og drikke dødelig gift ute å komme til skade. Helbredelse av syke. I prekenen som skal finne sted mellom kantatens del 6 og 7, vil Elisabeth Thorsen sette teksten i sammenheng med troens plass i vår tid. Hvordan forstår vi det å tro? Hva tenker vi om tungetale og mirakler? Hva synes vi om den bebreidende Jesus?

«Musikken i himmelfartsoratoriet opplever jeg som oppløftende i ordets rette forstand. Det er som om vi blir rykket oppover. Tatt med inn i himmelen. Slik gir Bach oss mirakler av annet slag enn dem Markus skriver om. Musikkmirakler som gir tro og som mykner hjertet. Der tekstene kan virke bebreidende og fremmedgjørende, favner musikken oss med en kjærlighet og en omsorg som liksom fortsetter i kroppene våre lenge eter at høreopplevelsen er over. Det som skjer mellom denne musikken og de gamle bibeltekstene, er et spennende utgangspunkt for erkjennelse og lengsel», sier Thorsen.

Bach selv kalte det Oratorium in Festo Ascensionis

  1. Kor Lobet Gott in seinen Reichen (etter en korsats fra en skolekantate fra 1732)
  2. Evangelist (tenor) Der Herr Jesus hub seine Hände auf
  3. Resitativ (bass) Ach, Jesu, ist dein Abschied schon so nah?
  4. Arie (alt) Ach, bleibe doch, mein liebstes Leben (jfr. denne med Agnus Dei fra Bachs Messe i h-moll. Musikken til begge kan tilbakeføres til den nevnte verdslige kantaten)
  5. Evangelist (tenor) Und ward aufgehoben zusehends
  6. Koral Nun lieget alles unter dir
  7. Evangelistene (tenor og bass) Und da sie ihm nachsahen gen Himmel fahren
  8. Resitativ (alt) Ach ja! so komme bald zurück
  9. Evangelist (tenor) Sie aber beteten ihn an
  10. Arie (sopran) Jesu, deine Gnadenblicke
  11. Koral Wenn soll es doch geschehen

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"