Bach i høymessen på Mikkelsmesse

Søndag 29. september markeres Mikkelsmesse i Oslo domkirke. Som en del av høymessen framfører Oslo Domkor med solister og Barokkanerne J. S. Bachs Messe i G-dur, BWV 236. Det blir også åpning av Håkon Gullvågs "Den bibelske syklus" med guidet tur i kirkerommet og samtale med kunstneren etter høymessen.

Bach i høymessen på Mikkelsmesse

Bach: Messe i G-dur, BWV 236

Når vi tenker på Johann Sebastian Bachs messemusikk, er det den store Messen i h-moll som havner øverst i tankerekken.

Det er mindre allment kjent at Bach skrev minst fem messer i tillegg til H-moll-messen (fire av disse har overlevd i sin helhet). Disse er mindre komposisjoner hvor han tonesatte tekstene til Kyrie og Gloria, og er høyst praktiske verk med flere mulige bruksområder.

Disse messene ble sannsynligvis skrevet i samme tidsrom sent i 1730-årene, etter at Bach hadde sluttet med sin omfattende produksjon av kantater. Det er nemlig slik at ingen av Bachs Kyrie–Gloria-messer er basert på nykomponert musikk, men de gjenbruker for det meste musikk fra tidligere kirkekantater.

Bach kalte disse korte messene kun for «missa», og det virker som om det å kombinere «ny musikk» for ett eller to messeledd med annen musikk i resten av messen ikke var uvanlig. Slik praksis er kjent fra katolske kirker både i Italia, Østerrike og Tyskland og det er sannsynlig at Bachs messer var tenkt brukt ved det katolske hoffet i Dresden. Det verser også en teori at ved å komponere slik messemusikk, holdt Bach musikken i Leipzig oppdatert med de siste «trendene» innen kirkemusikk.

Messen i G-dur er basert på musikk fra fire forskjellige kantater. Kyrie-satsen, med sin nydelige fuge, er basert fra åpningssatsen fra kantate BWV179 (1723). Vi finner også musikk fra denne kantaten i tenorarien «Quoniam», i Gloria. Gloria-delen av denne messen er, i likhet med samtlige av de andre messene, delt i fem satser hvor tre solosatser rammes inn av korsatser. Her kommer musikken til korsatsen «Gloria» samt midtsatsen, en duett med sopran- og altsolistene, fra kantate 79, en reformasjonskantate. Bass-arien «Gratias», i menuett-tempo, er tatt fra kantate nr 138. Den siste korsatsen, «Cum sancto spiritu» - en fuge, i likhet med åpningssatsen, er tatt fra kantate nr 17.

Du kan høre Bachs messe i G-dur, BWV 236 i høymessen på Mikkelsmesse, søndag 29. september kl. 11.00 i Oslo domkirke.

Omvisning og samtale «Den bibelske syklus»
Umiddelbart etter høymessen, presenterer Gullvåg Den bibelske syklus i samtale med ledende domkirkeprest Elisabeth Thorsen. Dette går over i en akademisamtale moderert av kulturrådgiver i Oslo bispedømme, Knut Erik Tveit.

Alt dette vil foregå i kirkerommet. Kaffe i krypten utgår dermed. Denne endringen skyldes at det forventes et høyt oppmøtetall.

Presentasjonen i dialog med kunstner og prest vil starte ca 12.30.
Den modererte akademisamtalen vil starte ca kl 13.00.

Maleriene vil henge i kirkerommet til 24. november 2019

 

Medvirkende i høymessen

Elisabeth Thorsen, Valborg Orset Stene (preken) og Maria Halldén, liturger
Solister: Guro Hjemli, sopran. Marianne E. Andersen, alt.
Mikkel Skorpen, tenor og Peder Arnt Kløvrud, bass.
Oslo Domkor
Barokkanerne
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"