Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Faste - en tid for stillhet

Tre dager etter fastelavnssøndag kommer askeonsdag, den første dagen i fastetiden.

Tidligere var budet om fasten å avstå fra mat og drikke. Helt fram til 1800-tallet fulgte mange fastetradisjoner her i landet. I vår tid er fasten først og fremst en tid for stillhet og meditasjon, som forberedelse til påskehøytiden.

Fastetiden er en forberedelse til Jesu oppstandelse, som er grensesprengende og helt ubegripelig. Fasten er en tid for å gripe fast i det som er umistelig for troen.

For noen er dette en tid for å kople seg fra innarbeidede vaner. For andre er det å kople seg til det som er aller viktigst.

Faste – en tid for stilhet, en tid for konsentrasjon, en tid for å ta imot.

Fastetiden varer i 40 dager fra askeonsdag til og med påskeaften.

Faste og bønn

Søndagstekstene i fastetiden henger sammen med fastens historiske opprinnelse. De første søndagene handler tekstene om Jesu kamp og seier over djevelen og det onde. Ved midtfaste handler teksten om brødunderet. Så følger pasjonstiden når bibeltekstene går over til å handle om lidelseshistorien.
Alle disse tekstene har sammenheng med fastens opprinnelse som en forberedelsestid for dem som skulle døpes påskenatt.
De skulle leve i faste og bønn i innføringsperioden, og skikken med faste og bønn ble etter hvert overtatt av hele kirken.

Askeonsdag

Askeonsdag oppstod ved en annen skikk som oppstod tidlig i kirkens historie, som var at de som hadde gjort seg skyldig i en grov synd som krevde offentlig bot, startet sin botsperiode på onsdagen før første søndag i fasten.
Synderne kledde seg i botsklær, og ble overstrødd med aske, mens biskopen sa til dem: 

«Husk, menneske, at du er støv og skal vende tilbake til støv. Gjør bot så du kan ha evig liv.»

Deretter ble de som gjorde bot drevet ut av kirken, slik Adam og Eva ble drevet ut av paradiset.
Men ble tatt opp igjen i fellesskapet på skjærtorsdag.

Det har skjedd mye med botspraksisen i kirken siden da.
Det var ikke bare fordi at det var en svært streng og stigmatiserende praksis, men det er blitt en sterkere forståelse i kirken av at vi alle trenger å gjøre bot hver dag. Ikke minst gjelder det i luthersk sammenheng.
Luther selv la stor vekt på den daglige omvendelsen (boten) som en fortsettelse av dåpen.

I fastetiden er det 7 bønner med hver sin farge fra regnbuen - derfor heter det regnbuebønner.
Og representerer de 7 ukene i fastetiden.

Kontaktinformasjon for Sortland Sokn

Sortland Sokn 

Postboks 142

8401 Sortland

Kontoradresse: Gårdsallèen 2A, 8400 Sortland

Telefon: 76109910 

Faks: 76109911

Telefon- og besøkstid: 

Man-fre 09-14