Den kommuniserende kirke

En kirke er for de fleste en bygning med tak og vegger. Men i 2017 er kirken så mye mer; rammene er ikke så trange, formen er ikke så konkret, og mulighetene er nærmest grenseløse. Vi snakker om kirken på sosiale medier.

På Kirkemøtet har en av sakene fått tittelen «Kirkens digitale satsing og medlemskommunikasjon». For hvordan skal vi som kirke kommunisere bedre med medlemmene, være mer framoverlent og bruke de nye arenaene som ligger i sosiale medier? Vi snakker om kirken på særlig Facebook, Instagram og på Twitter. Eller SoMe, som det gjerne kalles.

Jørgen Foss er saksordfører på denne saken på Kirkemøtet, og kirkelig kommunikasjon engasjerer den unge mannen.
- Dette engasjerer meg fordi det handler om hvordan kirken skal møte morgendagen. Vi som kirke må modernisere hvordan vi kommuniserer med omverden. Det holder ikke lenger å bare lage menighetsblader, vi må bruke de mulighetene som SoMe og digitale plattformer gir oss.

Fysisk OG virtuelt møte
Bør ikke kirkens medlemmer heller møtes, og oppsøke kirkens ansatte «fysisk» når de ønsker sjelesorg eller svar på trosspørsmål?
- Digitale møteplasser kan aldri erstatte fysiske møter, men dette er et supplement som gjør kirken mer åpen, og gjør at vi som kirke kan møte folk der de er. Med denne satsingen kan vi være mer fremoverlent og dekke et behov som vi vet er der.

Alle menigheter på banen
Hvordan prioritere kirkens kommunikasjonssatsing framover?
- Vi må være på de plattformene medlemmene i dag og de kommende medlemmene er. Derfor oppfordrer vi hele kirken til å fortelle den gode historien, her vil vi at alle menigheter skal være med på satsingen. Om det er filmsnutter på Snapchat fra en konfirmasjonsleir, kirkerådslederen som diskuterer flyktninger med statsministeren på Twitter eller om presten ønsker deg hjertelig velkommen til gudstjeneste på Facebook live. Dette er en unik møte å være kirke for folket der folket er, avslutter saksordfører Foss.