Det er stort behov for kirkemusikere i Norge, og for få som søker opptak til kirkemusikkstudier. Og hva hadde kirken vært uten musikken? Hvordan hadde opplevelsen av en gudstjeneste, et bryllup eller en gravferd vært uten Bach eller Mendelssohn eller salmesang fra galleriet? Det er nesten så det ikke går an å forestille seg. Lyden av kirken er noe av det viktigste, vil de fleste si.
Kantor på krakken
Jon Martin Høie skrur på lyset i kirken, og går opp trappa til orgelgalleriet. Det er her han tilbringer mesteparten av tida når han er på jobb som kantor. Han tar på seg skoene som mange synes ser merkelige og rare ut, med høye hæler og knyting.
– Jo mer slitt de er, jo bedre er det, altså et tegn på at man øver mye, forklarer Jon Martin med et lurt smil. Han forteller om skoene til domkantor i Oslo Kåre Nordstoga, som er så utslitt at de har hull på tuppene.
Det er fremdeles en stund til kantor Jon Martin Høie har slitt hull på sine, men han øver flittig.
Orgel-elever i to byer
I tillegg til å være kantor i Bragernes kirke i Drammen, har Jon Martin ti elever på kulturskolen i Tønsberg. Og fordi han har fått rekrutteringsmidler fra Kirkerådet og Drammen kirkelige fellesråd, har han også fått mulighet til å undervise fire elever i Drammen.
– Det er utrolig gøy, sier en tydelig begeistret kantor.
Elevene er i alder 6-19 år, og en av de eldste kom inn på videre kirkemusikkstudier i høst, og det motiverer den unge kantoren fra Lier ytterligere. De færreste kulturskoler tilbyr kirkeorgel, og det er ikke et tilbud i Drammen, det er derfor Jon Martin også underviser privat i Bragernes kirke. Elever kom fra koraktivitetene i kirken.
– Vi henvendte oss til korene i kirken, det er jo ikke bare å trylle frem interesse for orgel. Og så fikk vi noen som ville prøve seg, og så enda flere etter det, forteller han.
Selv drømte han ikke om å bli kantor, men tysklærer. Men så syntes han det var gøy å spille orgel, og endte altså opp som en av kantorene i Bragernes kirke. Men alvoret er altså at det må utdannes flere kirkemusikere i Norge. Kantor Anders Eidsten Dahl oppfordrer på lederplass i fagbladet Norsk Kirkemusikk alle kirker i landet til å være rause med sine unge organister. Han skriver blant annet: «La administrative hensyn ligge, slipp alle som vil fram til orgelkrakken!»
Det gjøres allerede en hel rekke tiltak for rekruttering rettet mot unge organister. Mange lokalkirker og fellesråd bidrar med å låne ut kirkenøkler slik at orgelelever kan få øve. Denne gjestfriheten fra menigheter og administrasjon kan være avgjørende for at det fortsatt skal være liv laga for musikken i kirken også i fremtiden.
Jon Martin gjør seg klar for orgelkrakken med skoskift på galleriet. Varme raggsokker er gode å ha på i organistskoene.
Julaften 2013
Men la oss kaste et blikk bakover, på hvordan Jon Martins vei begynte, og hvordan han skulle komme til å bli en av de dyktige kirkemusikerne som vi kan glede oss over. Jon Martin sang i guttekoret i Bragernes kirke, og startet å spille piano da han var åtte år. Han spilte med Kirsten Nilsen, klaverpedagog og mangeårig menighetsrådsleder i Åssiden menighet. Kirkeorgelet kom inn i livet til unggutten da han var 12, da han startet med orgeltimer hos kantor Anders Eidsten Dahl i Bragernes kirke.
– Piano var hovedinstrumentet mitt da jeg gikk på musikklinja på St. Hallvard, orgel var mitt såkalte bi-instrument, forteller Jon Martin.
Men så hadde det seg sånn at unge Jon Martin hadde tilknytning til Frogner kirke i Lier, og at daværende kantor Anne Ma Flaten inviterte ham til å spille litt av og til.
– Det ga mersmak, forteller han.
Og så en dag sent på høsten i 2013 fikk han beskjed: «Du skal spille under julaften gudstjenesten i Gullaug kirke – alene». Da gikk han i første klasse på videregående. Anne Ma Flaten hadde sett Jon Martins talent og gitt ham tilliten. 24. desember 2013 står fortsatt sterkt i minne hos Jon Martin – hans debut som organist helt alene. Det ble nok ikke mindre nervepirrende av at det var selveste julaften og at kirken var fylt til randen av en forventningsfull menighet, slik det jo er på denne spesielle dagen. Så hvordan gikk det julaften for 11 år siden?
– Joda, det gikk bra nok, og jeg ble fast organistvikar i Lier etter julaften, smiler han.
Tyskland og musikkstudier
Jon Martin kom inn på Norges musikkhøgskole (NMH). Og han vant en orgelkonkurranse i Bodø samme vår. Dette gikk veien for den unge pianospillende, tyskinteresserte organisten fra Lier. Mens han studerte, hadde han deltidsstilling som organist i Lier, i kirkene Sylling og Sjåstad.
– Det var da ballen for alvor begynte å rulle, jeg dro på utveksling til Tyskland og det var veldig bra, forteller Jon Martin.
Ferden gikk til Hamburg, til Hochschule für Musik und Theater for å studere orgel over to semestre. Han avsluttet det fireårige kandidaturstudiet i kirkemusikk, med en bachelor ved Norges musikkhøgskole sommeren 2020, og ble vigslet til kantor samme høst. Som om ikke det var nok fortsatte han studiene med en toårig master i solistisk orgelspill, også den ved NMH.
Jon Martin har nå vært ansatt som kantor i Bragernes kirke siden høsten 2020, i tillegg til at han jo er orgellærer ved siden av. Han har tatt praktisk-pedagogisk utdanning og studerer nå tysk ved siden av sin orgel-tilværelse. Og da får han jo innfridd alle sine ønsker og interesser; undervisning, orgelspill og tysk.
Personlig oppfølging avgjørende
– Jeg har en veldig sterk identitet som kirkemusiker. Kirken er rammen rundt. All erfaring sier at rekruttering til kirkemusikerfaget skjer lokalt, at en person, en spillelærer hjelper deg inn i studieretning, presiserer Jon Martin, som også sier at valget om å bli organist likevel må vokse fram, det må komme av seg selv.
– Noe av det viktigste for en som har lyst til å begynne som kirkemusiker og spille orgel, er å ha personlig oppfølging fra starten av. Det tar jo egentlig lang tid å bli organist, man må begynne ganske tidlig. Å bli kantor er nesten et 10-års prosjekt. Jeg har vært heldig og har hatt lærere både i piano og i orgel som har fulgt meg opp og gitt meg tillit.
Viktigste arbeidsplass for musikere
Den norske kirke er landets største arbeidsplass for musikere, og da kantorer i særdeleshet. I en fersk samfunnøkonomisk analyse fra konsulenselskapet Rambøll, kommer det fram at over en million mennesker deltar på konserter i kirken hvert år, og at nær halvparten av disse er i kirkens egen regi. Dette arbeidet gir en merverdi utover kirkens ansatte kantorer og kirkemusikere. Når kirkens egne musikere inviterer andre inn til samspill, gir disse konsertene og kulturarrangementene årlig 64 millioner tilbake til samfunnet, ifølge Rambøll-rapporten (lenke under).
Søknadsfrist for kantorstudiet er 15. desember
Med utgangspunkt i tekst og foto/video: Elisabeth Helgeland Wold/Drammen kirkelige fellesråd