– La Kristi kjærlighet bevege oss

Biskop i Borg, Kari Mangrud Alvsvåg, holdt preken under åpningsgudstjenesten til Kirkemøtet 2022.

Som den sist tilsatte biskopen, holdt Kari Mangrud Alvsvåg preken under Kirkemøtets åpningsgudstjeneste. Foto: Den norske kirke

Bibeltekstene som ble lest var hentet fra Paulus' første brev til korinterne 13, 7-13 og Evangeliet etter Matteus 5, 8-16.

Preken

Hva kunne vel være en mer passende prekentekst på åpningsgudstjenesten for Kirkemøtet 2022 enn denne? En sterk og klar tale om kirkens oppdrag, gitt av mesteren selv: Jesus sier: Dere er jordens salt! Dere er verdens lys!!

Jesus har vandret omkring i hele Galilea, og overalt følger store folkemengder ham. Ryktet går foran om en som helbreder sykdom og plager og som har gode nyheter til et folk som lengter etter frihet. På et tidspunkt ser det ut til at Jesus får behov for avstand til folkemengden, han går opp i fjellet og setter seg. Disiplene samler seg om ham, og Jesus underviser dem. Han ser dem i øynene en etter en, for han kjenner hver disippels lengsel, og når han sier salige er de som sørger, for de skal trøstes, da renner tårene stille nedover mange kinn, for de sørger alle som en. Og når Jesus sier: Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes, da flammer det opp i hjertene, for hvem av dem har vel ikke kjent urettferdigheten på egen kropp? Jesus fortsetter, og han saligpriser barmhjertige, fredsskapere, forfulgte, fromme. Så fortsetter han med å fortelle dem at det ikke vil være lett å være i hans følge. Han sier: Salige er dere når noen håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere for min skyld. 

Dere er jordens salt

Så reiser han seg opp og gir stemmen kraft. Han sier: Dere er jordens salt! Dere er verdens lys! Og så maler han ut bildene om hvordan en by på et fjell lyser opp alt rundt seg og er synlig for alle. Og der de sitter i en fjellside, forstår de akkurat hva han snakker om. En by øverst på fjellet vil lyse opp et stort område omkring seg.. Og saltet, det vet de hvor viktig er. Og de vet at det må ha kraft og være mer enn et enkelt korn for å kunne salte og prege hele gryteretten og gi den smak og  kraft, eller bevare fisken  fra forråtnelse.  Jesu ord setter mot i dem og gir dem styrke. Og disiplene reiser seg også opp og retter ryggen og kjenner: Vi vil være med!

I dag er det oss Jesus taler til. Han er her, midt iblant oss. Nå er det oss han gir frimodighet og myndighet. Det er vi som skal høre og reise oss og handle: Dere er jordens salt og verdens lys. Vær som en by som lyser opp hele fjellet og gir alle mennesker livsretning og mening! Vær som salt som preger hele samfunnet og bevarer det fra forråtnelse.

Den verdensvide kirke

Det er ord til hele kirken. Den verdensvide kirke, den vi hører til i. Kirken som finnes over hele jorden, som aldri sover, og som finnes i så mange ulike innpakninger og i så mange ulike former, og har så mange ulike meninger, men som har sin enhet i Kristi kjærlighet og nåde.

Nylig har kirker fra hele verden vært samlet til generalforsamling for Kirkenes Verdensråd i Karlsruhe i Tyskland. Temaet for generalforsamlingen var «Kristi kjærlighet beveger verden til forsoning og enhet». Det er en setning som virkelig er båret av tro.

For verden ser sannelig ikke ut til å bevege seg i rett linje mot forsoning og enhet. I dag er det Putins trusler som igjen skremmer og gjør oss redde. Og det er bare et av mange  tegn på at verden  beveger seg mot mer konflikt og det motsatte av enhet og forsoning. Koronapandemien har skapt større forskjeller mellom folk og brakt sorg til så mange, klimakrisen eskalerer og motsetningene mellom de som vil la det skure og gå og de som vil handle raskt er som en uoverstigelig kløft, kriger over hele verden knuser og ødelegger for millioner av mennesker og en galopperende prisvekst tar brødet ut av munnen til fattige. Fellesskapet rystes i det som er kalt ensomhetens århundre der mennesker er mest opptatt av seg og sitt og alt for ofte ser andre som en trussel.

La Kristi kjærlighet bevege oss

Så hvordan kan KVs bekjennelse om at Kristi kjærlighet beveger verden til forsoning og enhet gi mening? Hvordan kan vi ha tillit til at det sant?

Ved å la Kristi kjærlighet bevege oss.

Den som aldri tar slutt, og som utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt!

Den som er sterkere enn døden.

Vi ser det bare som i et speil, i en gåte

Men lar vi Kristi kjærlighet være filteret vi ser verden gjennom, tåler vi synet av verden. Da blir vi minnet om at kjærligheten er sterk og virksom. For Guds rikes tegn er overalt der det finnes godhet, barmhjertighet og kjærlighet, selv der mørket er stort og håpløsheten er nær.

Kjærligheten er ikke tannløs

Kjærligheten er ikke tannløs, slapp og uten kanter. Kjærligheten står ikke i motsetning til det som er skarpt, konfronterende og som forventer handling. Kjærligheten er en uovervinnelig kraft som bringer frem sannhet, oppgjør og omvendelse.

 Denen er en livgivende kilde som bringer frelse og frigjøring til verden. Kjærligheten er den egenskapen ved Gud som gjør at Gud sender sin sønn til frelse for oss, så vår synd blir tilgitt og vi kan leve i tro på at Gud aldri gir opp verden og menneskene her, men hele tiden elsker verden og lar sin kjærlighet bevege verden mot forsoning og enhet. Kjærligheten er vårt håp.

Å være verdens lys som skal skinne opp hele verden, slik en by som ligger på et fjell lyser opp hele fjellet, betyr at vi ikke kan trekke oss tilbake, inn i våre vanskelige indrekirkelige diskusjoner eller trygge kirkebobler. Vi må være lys der livet leves, midt i verdens hverdag. Vi må være salt og forhindre verdens forråtnelse, og vi må samarbeide med alle andre som våger å være salt og kraft og påpeker urett og fremmer rettferdighet, så vi kan være mer for flere.

Slik Jesus viste sine forundrede venner at en samaritan kunne være barmhjertig og uttrykke Guds kjærlighet, slik kan vi oppdage at Guds kjærlighet til verden kommer til uttrykk overalt hvor barmhjertighet og kjærlighet finnes. Det være seg i kirker, i folkets hus eller i moskeer. Sammen med alle mennesker av god vilje er vi lys og salt i verden. For så høyt har Gud elsket verden. Og så høyt skal vi også elske verden og menneskene som bor der.

Vi kan ikke slutte å forsøke

Vi går oss vill og gjør det som er galt. Og vi unnlater å gjøre det som er rett. Vi ber deg, Gud, tilgi oss, ha barmhjertighet med oss og led oss på din vei! Vi vet at vi ofte feiler.

Men vi kan ikke slutte å forsøke.

Det er Kristi kjærlighet som driver oss. Den som tåler alt, utholder alt, håper alt. Den som en dag skal fylle hele verden og være alt i alle.

Det er vår tro. Det er vårt håp.

Så ber vi med ordene fra Herrens bønn: Tilgi oss vår skyld. La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen. La det bli «mer himmel på jord!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"