Fungerer kirkens trosopplæring?

Fortsett det gode arbeidet, se hele kirkens undervisningsarbeid under ett og lag planer for livslang læring. Det er hovedanbefalingene fra Trosopplæringsutvalget.

Utvalgets leder Gunhild Tomter Alstad presenterte rapporten "Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring" på et digitalt frokostmøte i regi av Kirkerådet tirsdag 4. januar. 

– Vår hovedanbefaling er å fortsette det ambisiøse arbeidet – med noen justeringer av kursen, sier Alstad.

Evaluering av trosopplæringsreformen

Kirkerådet satte ned Trosopplæringsutvalget i mars 2020 for å evaluere trosopplæringsreformen. Utvalgets leder sier at de i hovedsak mener trosopplæringsarbeidet fungerer godt. 

– Vi vurderer at satsingen har vært svært vellykket, sier Alstad. – Spesielt vil vi understreke at det er systematisk opparbeidet enorm kompetanse i hele kirken gjennom en årrekke, som det er viktig å ta godt vare på. 

Utvalgets hovedanbefaling er at satsingen videreføres på bakgrunn av erfaringene og kompetansen som er opparbeidet gjennom reformen.

Samtidig påpeker Alstad at trosopplæringsarbeidet går inn i en lang tradisjon for kirkelig undervisning og læring som arbeidet framover også bør bygge på.

Helhet og integrering

– Utvalget anbefaler derfor større grad av helhetlig tenkning om det pedagogiske arbeidet og se sammenhenger mellom kirkelig undervisning og kirkens visjon og identitet, slik som diakoni, gudstjenesteliv, forkynnelse, globalt engasjement og kirkemusikk og -kultur.

Utvalget foreslår at det som i dag omtales som trosopplæring bør inngå som en integrert del i Den norske kirkes helhetlige undervisningsoppdrag og benevnes som "kirkelig undervisning og læring". Dette henger særlig sammen med anbefalingen om at målgruppen for kirkelig undervisning og læring skal være alle døpte og alle interesserte – i alle aldre. 

– Vi foreslår at det utarbeides et helhetlig, overordnet planverk for kirkelig undervisning og lærlig, og at det utarbeides rammeplaner for ulike målgrupper: Barn 0-14 år, konfirmasjonstiden, ungdom 15-19 år og voksne, sier Alstad. 

For å få til en offensiv og bærekraftig undervisningstjeneste mener utvalget at det bør legges til grunn en helhetlig forståelse av og målsetting for kirkelig undervisning og læring, slik at tidsavgrensede breddetiltak og kontinuerlige arbeid utfyller hverandre.

– Det som mange steder oppleves som et kunstig og organisatorisk skille mellom tidsavgrensede breddetiltak og kontinuerlig arbeid bør bygges ned, sier utvalgsleder Alstad. – Det bør tas nødvendige grep på alle nivå slik at tiltakene kan ses i sammenheng. 

Utvalgets rapport

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum tok imot rapporten på vegne av Kirkerådet. 

– Det er gjort et grundig arbeid, og vi gleder oss til å sette oss inn i alle utvalgets anbefalinger og jobbe videre med dem, sier Raaum.  

Det skal nå utarbeides en åpen høring om rapporten. Det er Kirkemøtet som endelig beslutter endringer, og det vil tidligst kunne skje i 2023. 

Les hele rapporten her

Se opptaket av frokostmøtet her: 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"