60 dager som kirkefagsjef

Etter 60 dager i kirkefagsjefstolen er vi spent på å høre hva Jan Christian Kielland tenker om jobben han er satt til i Hamar bispedømme.

Jan Christian Kielland startet opp i jobben som kirkefagsjef ved Hamar bispedømmekontor 21. august 2017. Hva tenker han nå - etter 60 dager i jobben? Foto: Liv Torhild Bråthen

- Hvordan er din opplevelse av Hamar bispedømme så langt, spør vi.
-
Jeg har blitt veldig godt tatt imot, både av staben på bispekontoret og av andre jeg har møtt. Gjennom ulike møter med prostene har jeg fått høre om alt det gode arbeidet som foregår rundt i bispedømmet. Jeg opplever at det er mange som brenner for folkekirka. For meg som er glad i historie, har det vært veldig inspirerende å få mer innblikk i bispedømmets arv i form av middelalderkirker og pilegrimstradisjoner. Vi har så mye godt i Hamar bispedømme som vi skal ta vare på og gi videre til nye generasjoner!

- Hvordan tegner jobben seg til å bli, opp mot forventningene du hadde før du tiltrådte?
- Bildet jeg dannet meg i søkeprosessen har stemt godt, og samtidig har det vært enda bedre enn forventet. Det er et privilegium å få lede en avdeling med positive medarbeidere som vil mye! Og så er det veldig interessant å få jobbe med saker som utfordrer til å se de lange linjene i det å være kirke. Det gjelder både bispedømmets nye visjon og strategi, hvor vi på nyåret skal sende ut et utkast på høring og ønsker å få så mange innspill som mulig, og saken med ny lov om tros- og livssynssamfunn.

- Er det spesielle områder du ser nå, som du tenker er spesielt viktige å ta tak i framover?
- Rekruttering er vektlagt som utfordring i de siste årsrapportene. De kommende årene er det nasjonalt cirka dobbelt så mange prester som pensjonerer seg sammenlignet med antall nyutdannede. Utfordringen gjelder også kantorer, kateketer og diakoner. Vi må gjøre noe for at flere unge mennesker skal få lyst til å jobbe i kirka. I den sammenhengen kan større vektlegging av ledertrening være ett av flere tiltak. Hva bispedømmet kan gjøre bedre på dette, er vi nå i gang med å jobbe med.

Et annet viktig område er samspill med de ressursene vi har rundt oss. Kulturrådgiver Halvard vil bistå menighetene med å søke på midler knyttet til ulike kulturprosjekter. Generelt tror jeg vi som bispedømme kan bli enda bedre på å lete fram støtte til det ulike arbeidet vi gjør. En annen viktig ressurs er barne- og ungdomsorganisasjonene, og i høst kommer vi i gang igjen med årlige samlinger med dem.

Så er det helt sikkert også flere områder som det trengs å jobbes med, og nettopp det håper jeg vi skal få gode innspill på i den kommende prosessen med bispedømmets strategi og visjon.

Verdifullt tilskudd
Stiftsdirektør Freddy Knutsen ønsker den nye kirkefagsjefen velkommen. - Jan Christian glir godt inn i staben ved bispedømmekontoret, sier han. Både faglig og som del av arbeidsmiljøet er han et verdifullt tilskudd, og vi ser fram til et videre godt samarbeid i tjeneste for kirka.

Les mer om bakgrunnen til kirkefagsjef Jan Christian Kielland.