Du kan gi noen ei god jul!

Det er en annerledes adventstid. Vi holder avstand, vi kan ikke leve ut gjestfrihet og er i det hele tatt mindre sammen med andre. Men det betyr ikke at vi er likegyldige i relasjonen til andre mennesker.

Du kan gi noen ei god jul!

Det globale fellesskapet utfordrer

Samtidig som det går mot en annerledes jul for oss i Norge, erfarer også verdens fattige og sårbare store konsekvenser av koronapandemien. I dette innlegget vil vi oppfordre til å bry oss om menneskene i områder der det trengs nødhjelp. Pandemien har forsterket underliggende kriser og humanitære behov. FN varsler hungersnød i flere land. Krig og konflikt tvinger mennesker til oppbrudd og flukt.

For noen år siden skrev Eivind Skeie på oppfordring fra Kirkens Nødhjelp et femte vers til adventssangen «Tenn lys». Det femte verset omhandler fattigdom, og appellerer til handling:

Tenn lys for livets rikdom, for jord og luft og vann!

Tenn lys for fred og vennskap, for barn i alle land!

Må ingen være redde og mangle hjem og brød,

tenn lys og håp i verden mot fattigdom og nød!

Fra Kirkens Nødhjelp, det norske kirkefellesskapets egen nødhjelpsorganisasjon, og fra våre søsterkirker i andre deler av verden hører vi om mennesker som har fått livet sitt kraftig forverret. Pandemien gjør at langt flere enn 100 millioner mennesker står i fare for å havne i ekstrem fattigdom. De mister grunnleggende trygghet for liv og helse. Når samfunnet er stengt ned, mister alle de millionene som lever som dagarbeidere, levebrødet sitt.

Du kan gi folk ei god jul!

Det er tradisjon å vise oppmerksomhet og medmenneskelighet i advents- og juletida. Det gjelder i våre nærmiljø, men vi kan også gjøre noe for det globale fellesskapet. For Kirkens Nødhjelp er gaven vi gir på julaften svært viktig for å kunne svare raskt på akutte behov når katastrofen rammer. Gaven er viktig for de syriske flyktningene som går enda en kald vinter i møte i Bekaa-dalen, og for mennesker som mistet alt de eide i den voldsomme eksplosjonen i Beirut. Gaven muliggjør også Kirkens Nødhjelps innsats overfor de titusener av flyktninger som i disse dager krysser grensen fra Etiopia til Sudan.

De av oss som ikke får deltatt på julegudstjeneste i år, kan likevel gi en gave til de som trenger det mest. I år er det lagt ekstra godt til rette for å kunne gi digitale gaver. Disse gavene som vi kan gi, betyr spesielt mye i år. Slik kan vi være med og gjøre det gode budskapet om fred og barmhjertighet til virkelighet for flere, og bidra til å redde liv, lindre nød og fremme rettferdighet.

Solveig Fiske Hamar biskop
Kristin Tepstad Eide Regionkoordinator, Kirkens Nødhjelp