Vil døpe gate etter Ingrid Bjerkås

Ingrid Bjerkås og andre kvinner må få veger, gater og plasser oppkalt etter seg. Det mener biskop Solveig Fiske.

Norges første kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås, ble ordinert i Vang kirke i 1961. Foto: Lasse Klæboe -hentet fra digitalarkivet

- Ved å stadfeste kvinnenes navn i gatebildet, blir historia fortalt videre på en troverdig måte, mener biskopen. Søndag deltok hun på en kvinnehistorisk vandring i Hamar i regi av Likestillingssenteret og Statsarkivet.

Du finner bilder fra vandringen her.

Arrangørene ville vise kjønnsforskjellen når det gjelder å få gater oppkalt etter seg. Av 400 gater i Hamar bærer 10 kvinnenavn, mot 120 gater som er oppkalt etter menn. (Kilde: arrangørene)

Biskop Solveig Fiske løfta fram Ingrid Bjerkås, norges første kvinnelige prest, i sin rørende appell under arrangementet.

Hele appellen finner du under denne teksten.

Mange var med på byvandringa, og engasjementet bærer bud om stor støtte til ønsket om å få omdøpt 9 av Hamars gater for å hedre foregangskvinner med tilknytning til byen.

I tillegg til Ingrid Bjerkås (norges første kvinnelige prest), står blant andre også Katti Anker Møller (kvinnesaksforkjemper), Signe Scheel (kunstmaler) og Ragnhild Kaata (første døvblinde som tok utdanning) på lista.