Stephanie Dietrich

Professor, VID vitenskapelige høyskole, f. 1966

Stephanie Dietrich

Kirken og samfunnet er i stor endring, og jeg har lyst til å være en del av denne utviklingen ved å være en biskop som både er lagspiller og visjonær leder. Vi står i en tid hvor vi sammen må tenke nytt og kreativt rundt hva det vil si å være kirke, og hvordan vi kan være en relevant og troverdig aktør i menneskers liv. Jeg stiller meg til rådighet i valgprosessen fordi jeg har sterk tro på at Den norske kirke fremdeles kan være en bekjennende, åpen, diakonal og misjonerende kirke i Oslo bispedømme – en kirke der mennesker kan erfare fellesskap både med den treenige Gud og med hverandre. Jeg ønsker å bidra til denne utviklingsprosessen med min erfaring og kompetanse.

Oslo bispedømme er et unikt område, som på mange måter speiler hele Norge. Her finner vi alt fra multikulturelle drabantbyer og den mangfoldige bykjernen fra øst til vest, til mer tradisjonelle villastrøk og landlige omgivelser. Som biskop vil jeg ha en særegen mulighet til å være med på å forme kirken for en ny tid, hvor vi ivaretar vår identitet samtidig som vi er åpne for å tenke nytt.

Les mer i Stephanie Dietrich sin skriftlige egenpresentasjon her.

Videopresentasjon