Godt kjent med byen og gatene

Kari Veiteberg, nyutnevnt biskop i Oslo, ble på pressekonferansen 14. september karakterisert som jordnær, engasjert og Jesus-fokusert. 17. desember blir hun vigslet i Oslo domkirke.

Kari Veiteberg, nummer to fra venstre, gleder seg til å starte i jobben som biskop i Oslo. Her sammen med stiftsdirektør Elise Sandnes, Gard Realf Sandaker-Nielsen og Harald Hegstad. Henholdsvis leder og nestleder i Oslo bispedømmeråd. Foto: Johannes Ek Reindal

«Jeg trenger ikke ønske deg velkommen til Oslo, for du kjenner byen og folka her bedre enn de fleste» sa leder i Oslo bispedømmeråd Gard Realf Sandaker-Nielsen i sin hilsen til Veiteberg.

«Men jeg ønsker deg velkommen som vår neste biskop».

Han fortsatte å si at Oslo får en biskop som blant annet vil peke på Kristus, engasjere folk og stake ut veien for folkekirken.

«Vi får også en veldig dyktig predikant og liturg. En biskop med troverdighet og meningers mot».

Ny Rosemarie Köhn?

Leder av Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, dro linjene tilbake til Norges første kvinnelige biskop, Rosemarie Köhn.  Hun trakk også frem pave Frans og hans kamp for de fattige, hans troverdighet og diakonale hjerte.

«Hvem kan bli den nye Rose? Hvem kan bli en norsk pave Frans? Kari, du har mange av disse kvalitetene. Du snakker uten blygsel om Jesus, om de fattige og om gata. Du møter mennesker i øyenhøyde. Du gjør fortellingen om Jesus levende, nær og tilgjengelig for oss alle», sa Gunleiksrud Raaum.

En verdensbegivenhet

Med utnevnelsen av Veiteberg er kjønnsbalansen i bispekollegiet 50-50. Preses Helga Haugland Byfuglien karakteriserte det som en «verdensbegivenhet».

«Vi er stolte over at vi nå er halvparten kvinner og halvparten menn i bispemøtet. Du har en særskilt erfaring som sikkert vil prege ditt virke som biskop» sa hun til Veiteberg.

Representanter for prostene og for Døvekirken kom også med hilsener og blomster.

Vigsling

Frem til vigslingen 17. desember fungerer domprost Anne-May Grasaas som biskop.