Prost i landets beste prosti?

Øyvind Stabrun merker på forskjellene mellom hans nye jobb som prost og hans tidligere jobb som kirkesjef i Asker. Men det å jobbe i Groruddalen ser han på som et privilegium.

Øyvind Stabrun trives i ny jobb som prost i Østre Aker prsoti i Oslo.

-Dette er det mest spennende prostiet i landet. Her skjer det så mye som ikke skjer andre steder, sier Øyvind Stabrun.

Når man starter i ny jobb, er det vanlige å ta en statussjekk etter 100 dager. Stabrun har vært ny prost i snart 90 dager, så denne praten kommer litt tidlig. Men han har likevel gjort seg noen erfaringer.

-Som kirkesjef i Asker hadde jeg et stort budsjett og en stor stab. Som prost har man mindre stab og mindre budsjett. Lederansvaret går mer på verdibasert ledelse, det å ha et annet blikk på kirken og vårt oppdrag. Presset i denne stillingen er annerledes enn som kirkesjef. Det å ha vært kirkesjef er en veldig fin erfaring å ha meg seg i jobben som prost.

Reise

Stabrun har en variert prestekarriere bak seg. Han har vært stasjonsprest på Gardermoen, kapellan i Lilleborg, gateprest i både Oslo og Kristiansand og leder for Kirkens Bymisjon i sistnevnte by. Han har også vært direktør for Misjonsalliansens bistandsarbeid i Vietnam, samt gateprest og daglig leder for Kirkens feltarbeid i Asker.

Nå er det Groruddalen og Østre Aker prosti som gjelder. Området har helt siden 1950-tallet vært et sted innflyttere har slått seg ned. Den gang var det mennesker fra bygder og daler i Norge. Nå er det innvandrere fra andre deler av verden.

-Å være kirke på et sted som får hele verden inn på denne måten, er veldig spennende. Det gir store muligheter som resten av Kirke-Norge kan lære av. Vi må prøve og feile litt. Sannheten er jo den at de fleste innflytterne her er kristne, ikke muslimer, som man kan få inntrykk av i mediene. Det er så mange fordommer mot Groruddalen, men det skjer så mye vakkert her, sier Stabrun.

Han trekker frem prosjektet Unge møter Eldre på Stovner. Der er ungdom engasjert av og frivillige i besøkstjeneste hos de eldre på sykehjemmene. Dette er ungdom fra ulike bakgrunner og religioner. Det er vakkert når en ung muslimsk jente står frem i en fullsatt kirke på FN dagen og stolt presenterer menighetens ung møter eldre satsing.

Stabrun er likevel ikke blind for utfordringer.

-Deler av prostiet har 50 prosent barnefattigdom. Det sier noe om en sosial nød. Det er også et prosti som har opplevd nedskjæringer og kutt.

-Men i sum føler jeg meg heldig som får jobbe her, avslutter Øyvind Stabrun.