Pilegrimssenteret flytter inn i bispegården

Oslo pilegrimssenter flytter inn i Oslo bispegård like ved St. Halvardskatedralen og milestein som markerer 643km til Nidaros.

Pilegrimssenteret flytter inn i bispegården

Det har vært viktig for Oslo pilegrimssenter å kunne flytte nærmere St. Hallvardkatedralen i Minneparken. Det er ved inngangen til katedralen vi finner den kjente Milepælen med teksten "643 km til Nidaros". Milepælen står der de fire sporene Gudbrandsdalsleden Øst og Vest, samt Tunsbergleden fra Larvik og Borgleden fra svenskegrensen møtes. Det er ved St. Hallvards domkirke mange pilegrimer begynner sin vandring mot Nidaros og for pilegrimene som kommer sørfra markerer St. Hallvard domkirke slutten på vandringen, med Oslo som pilegrimsmål.

Oslo pilegrimssenter ser en jevn økning på ca 20-25 % flere pilegrimer (både norske og internasjonale pilegrimer fra ca 25 forskjellige land) som går pilegrimsledene hvert år, forteller pilegrimsprest og daglig leder for Pilegrimssenteret, Anna Runesson. For å kunne samarbeide tettere med disse pilegrimene tok Pilegrimssenteret kontakt med Oslo bispesete med spørsmål om vi kunne flytte Pilegrimssenteret til Bispegården. I to somre har vi hatt «prøvekontor» på Bispegården, som har slått godt ut. Det har til og med vist seg å være en veldig fin synergistisk effekt med denne samlokaliseringen. Bispegården er vanligvis stengt om sommeren, mens somrene er en periode da Pilegrimssenteret er mest besøkt. I løpet av en pilegrimssesong (1. juni – 31. august) kommer drøyt 1000 pilegrimer til Pilegrimssenteret for å få informasjon, kjøpe guidebøker og pilegrimspass. Samlokaliseringen har derfor blitt en mulighet for Oslo bispedømme til å åpne opp den vakre Bispegården for et større publikum – både for pilegrimer og andre som er nysgjerrige på pilegrimsvandringer.

Pilegrimene som besøker oss har vært godt fornøyd med den nye plasseringen av Pilegrimssenteret. Det er lett å komme seg inn og i tillegg til selve informasjonsdelen kan pilegrimen også besøke det vakre Olavskapellet fra 1200-tallet – et av Oslos eldste bruktrom. Nærheten til kapellet har vært en fantastisk ressurs, og gitt pilegrimer mulighet til å tenne lys, skrive bønner og, hvis de ønsker det, bli sendt avgårde med en pilegrimsvelsignelse. Kapellet har fått lov til å være et sted hvor du kan sitte i stillhet en stund før du legger ut på fotturen. Det er også feiret pilegrimsmesser i kapellet.

Stiftsdirektør i Oslo bispedømme, Eldrid Eide Røyneberg, er også svært fornøyd med samlokaliseringen. Oslo bispedømme har som strategisk mål både å styrke pilegrimstradisjonen, og å formidle og levendegjøre vår rike tros- og kulturhistorie gjennom Middelalderbyen Oslo. Da er samarbeidet med Pilegrimssenteret, og muligheten for å holde bispegården og kapellet åpent på sommeren en vinn-vinn situasjon, forteller hun.