Styringsdokument: "Mer himmel på jord"

Kirken vitner i ord og gjerning om frelse, frihet og håp i Jesus Kristus ved å være bekjennende, åpen, tjenende og misjonerende.

Styringsdokument: "Mer himmel på jord"

Den norske kirke − en evangelisk-luthersk folkekirke

I perioden 2015-2018 vil vi at:

1.  Gudstjenestelivet blomstrer

Gudstjenesten gir et møte med det hellige, med Gud.
Gudstjenesten er et åpent, deltakende og inkluderende fellesskap.
Gudstjenesten knytter oss til hele den verdensvide kirken.
Kirken har vigsler som feirer kjærligheten og ber om Guds velsignelse over samlivet.
Kirken lar etterlatte møte omsorg og få oppleve en verdig gravferd der de får legge den døde i Guds hender.
Kirken ivaretar og fornyer kirkemusikken og gir rom for ulike kunst‐ og kulturuttrykk.

2.  Flere søker dåp og trosopplæring

Medlemmer i Den norske kirke døper barna sine.
Alle døpte og tilhørende i alderen 0−18 år blir invitert til trosopplæring som gjør at de føler seg hjemme i kirken, og som gir kunnskap om kristen tro.
Konfirmasjonstiden gir næring til tro og liv.
Aldersgruppen 18−30 år erfarer at kirken er relevant, livsnær og tilgjengelig.
Kirken har trosopplæring for voksne.
Samisk kirkeliv er livskraftig og likeverdig, og samisk språk og kultur blir ivaretatt i gudstjenestelivet og trosopplæringen.
Kvensk språk og kultur blir ivaretatt i gudstjenestelivet og trosopplæringen.

3.  Folkekirken engasjerer seg i samfunnet

I samarbeid mellom menigheter og diakonale institusjoner fremmer kirken omsorg, verdighet og respekt.
Kirken fremmer menneskeverd, fred, menneskerettigheter og respekt for skaperverket.
Misjon er del av menighetens identitet og et uttrykk for at Gud har gjort oss til sine sendebud.
Kirken er en relevant aktør i mediesamfunnet.
Kirken er en tydelig og konstruktiv aktør i det norske samfunnet, i samarbeid med myndigheter, livssynssamfunn, kulturliv og ulike organisasjoner.
De som er nye i Norge, finner sin plass i menighetene i Den norske kirke eller i sine egne trossamfunn.
Kirken legger vekt på religionsdialog.

4.  Flere får lyst til å arbeide i kirken

Kirken inspirerer til deltakelse og sikrer gode arbeidsforhold for frivillige og tilsatte.
Kirken styrker rekruttering til kirkelig tjeneste i samarbeid med barne- og ungdomsorganisasjonene og utdanningsinstitusjoner.

Dette visjonsdokumentet ble vedtatt av Kirkemøtet og i Agder og Telemark bispedømmeråd i 2014