Seminarer på stiftsdagen 2024

Seminarene foregår på ulike steder i Kristiansand sentrum mellom klokken 14.30 og 15.30. Mer informasjon om konkret sted for seminarene kommer når vi vet mer om antall deltakere.

Seminarer på stiftsdagen 2024
Hvorfor pilegrimsvandringer? - Samarbeid og fellesskap
Dette seminaret viser ulike metoder og tilnærminger til hvordan menighetene kan nytte pilegrimstemaet i sitt arbeid, blant andre "Å vandre med håp"
Prostidiakon i Vest-Telemark, Eilev Erikstein, presenterer sitt arbeid med diakonale vandringer siden 2008.
Sokneprest i Høvåg, Kathrine Tallaksen Skjerdal, forteller om vandring mellom flere kirker, en Agderled mellom 12 middelalderkirker i stein og to 1600-tallskirker.

Liturgisk samspill - en håpstango
Samspillet mellom kirkemusiker og prest i arbeidet med gudstjenesten, og samspill mellom vår kirkemusikalske arv og samtidskulturen.
Prost Jorunn Raddum og Kantor Tim Harry Blomberg fra Trefoldighetskirken i Arendal.

Konfirmasjon i kirken
"Fordi dåp, tradisjon og vennskap er viktig for meg". Kan innsikt om konfirmantenes valg gi HÅP for kirkens arbeid med konfirmasjon i fremtiden?
Linn Sæbø Rystad fra MF presenterer funn fra et europeisk forskningsprosjekt om konfirmasjon, og Morten Huuse Fjøren fra kirkerådet presenterer evalueringsverktøyet i-konf.

The Church in the face of today`s challenges!
Biskop Thomas fra Egypt formidler håp for kirken i møte med dagens utfordringer.
(dette seminaret vil være på engelsk)

Håp for frivilligheten i DnK
Frivillig på kontrakt - noe for DnK? Silje Sjøtveit forteller om hvordan NMS jobber med frivillighet, og kommer med eksempler på hvordan ansatte følger opp frivillige.

Saksbehandling i fellesråd og menighetsråd - regelverk, saksfremlegg og tips.
I dette seminaret vil vi se på lover og regelverk som gjelder for saksbehandlingen i fellesrådet, inkludert endringene som skjedde da kirkeloven ble opphevet i 2021. Videre skal vi gå inn på selve saksfremlegget; Hva bør med, hvordan skal det skrives, og hvordan bør vedtaksforslag utformes? I tillegg vil vi berøre prosesser knyttet til avstemning, protokolltilførsler etc.
Seminaret vil holdes av Nora Hallén, advokat i Hovedorganisasjonen KA.

Er det tid for en ny samtale om kirkas forhold til alkohol?
Møt folkehelsedirektør i Agder, Vegard Nilsen

Er det håp for kristentroen i en ny tid?
Rune Stormark, pastoren som mistet troen på Gud. Hva skjedde på omveien han tok da han fant igjen troen og ble prost?

Barnekor i gudstjenesten - håp for fremtiden!
Som korleder og trosopplærer har Grete Hasselgård Sele stort fokus på hvilken rolle barnekortet har når de deltar på gudstjeneste. Ved å gjøre barna kjent med salmer og liturgi får de eierforhold til det som skjer, og kirken og gudstjenesten blir noe de kjenner ogdt og føler seg komfortable med.

Gjenbruk av kistegraver og HMS
I dette seminaret vil vi se på HMS-utfordringer for tilsatte i møte med dagens praksis for gjenbruk av kistegraver.Målsetting er å bidra til gode beslutninger innenfor gjeldende lovverk, etikk og hensyn til de gravplassansatte.

Seminaret vil holdes av Carsten Furuseth, tidligere kirkeverge og nå spesialrådgiver i Hovedorganisasjonen KA.