8 av 10 i Agder og Telemark ønsker å døpe barnet sitt

En ny medlemsundersøkelse i Den norske kirke viser stabil oppslutning om kirkelige seremonier i Agder og Telemark bispedømme. – Folk søker til kirken ved de store livshendelsene, sier biskop Stein Reinertsen.

8 av 10 i Agder og Telemark ønsker å døpe barnet sitt

79 % av medlemmer ville døpt barnet sitt i kirken dersom de fikk et barn nå.

Det viser ferske tall fra Den norske kirkes medlemsundersøkelse. Dette er en nedgang fra 2021 da tallet var 82 prosent.

– Barnedåp i kirken er fremdeles en tradisjon som står sterkt for de fleste av våre medlemmer, samtidig som vi selvfølgelig skulle ønske at enda flere valgte å døpe barna, sier biskop Stein.

I Norgestoppen på kirkebryllup

Medlemsundersøkelsen blir gjennomført annethvert år og i undersøkelsen blir medlemmene spurt om de ville valgt dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse i kirkelig regi.

I Agder og Telemark bispedømme er på Norgestoppen i hvor mange som ønsker å gifte seg i kirken, 64 prosent ville valgt kirkebryllup om de skulle giftet seg nå.

Når det gjelder de unge, så er det 67 prosent som ville valgt kirkelig konfirmasjon om de skulle bli konfirmert nå.

Det er stabil utvikling på hvor mange som ville valgt kirkelig begravelse. Hele 8 av 10 ville det. Det er ingen forskjeller mellom menn og kvinner.

53 prosent svarer at de opplever at kirken er der ved viktige livshendelser.

– Medlemmene våre opplever at kirken gjennomfører seremonier ved viktige livshendelser på en god måte, og at vi er der for mennesker i alle livets situasjoner, de gledelige og de tunge, konstaterer biskop Stein.

Mange innom kirken

82 prosent har besøkt kirken minst en gang det siste året. Det gjelder alle former for besøk, som gudstjeneste, kulturarrangement, korøvelser, besøk på gravlund og andre aktiviteter.

Det er en oppgang fra 2021. 13 prosent har vært minst fem ganger innom kirken.

– Kirken er viktig for folk, og vi har mye ulikt arbeid på mange forskjellige dager for ulike aldersgrupper, avslutter biskopen.

61 prosent svarer at de opplever en ro når de er i kirken og tre av fire er opptatt av at kommunen må vedlikeholde kirkebygget.