Bispevisitas med høytid, gjærbakst og gull

Gode møter med mennesker er kanskje det viktigste under en bispevisitas. Slik var det også da biskopen besøkte Froland menighet denne uka. Varm gjærbakst, komper og gull til Frolands-jenta Marte Olsbu satt en ekstra spiss på visitasen.

Fra nattverdsgudstjeneste ved Froland sykehjem. Else Marie Tredal er medhjelper.

En viktig del av visitasen er det  å knytte relasjoner til kommunen. Møtet med kommuneledelsen fant sted på Froland verk, stedet hvor den verdenskjente matematikeren Nils Henrik Abel døde. Utenfor Froland kirke står det også en statue av den store vitenskapsmannen.

En interessant erfaring for biskopen og hans følge var befaringen ved det nye fengselet i Froland, et av de mest moderne og største i landet. Biskopen håper at det kan opprettes 2 nye prestestillinger knyttet til fengselet.

Andre dag av visitasen startet med morgenbønn i Mykland kyrkje der det ble servert deilig nybakt kringle etterpå. Senere ble det samtaler og en høytidsstund med biskopen for beboerne på Froland sykehjem.

Senere var det en flott skolegudstjeneste på det innholdrike Froland menighetssenter hvor elevene i 5.-7- klasse imponerte med sin aktive deltagelse under gudstjenesten. "Grilling" av biskopen stod på menyen senere på dagen. Da var det 9.-klassingene ved Froland ungdomsskole som vartet opp med gode og relevante spørsmål. Middagen om kvelden ble servert av Froland kompelag. Her fikk biskopen også overrakt en en håndlaget "Frolands-kopp" med påskriften "biskoppen"!

I tillegg til gode møter med mennekser som er glade i kirka si, og ikke minst flere gastronomiske høydepunkter, satt faktisk VM i skiskyting en spiss på visitasen. Torsdag vant nemlig Frolands-jenta Marte Olsbu Røiseland gull sammen med sine skiskytterkolleger i max.stafetten!

Bispevisitasen avsluttes med visitasgudstjeneste og såkalt søndagsskolemesse i Froland menighetssenter søndag 10. mars.