"Du verden" nominert til trosopplæringsprisen 2023

Gratulerer til Aust-Nedenes prosti og trosopplæringstiltaket «Du verden» som er nominert til årets trosopplæringspris. Trosopplæringsprisen skal stimulere til nytenkning og være en inspirasjon for andre menigheter. Vinneren offentliggjøres på Trosopplæringskonferansen 18. oktober.

"Du verden" nominert til trosopplæringsprisen 2023

Om «Du verden»

Tiltaket er et eksempel på hvordan flere menigheter i et prosti og andre lokale ressurser, kan samarbeide for å skape gode trosopplæringstiltak.

- Jeg er kjempestolt og glad over at dette flotte trosopplæringstiltaket er nominert! Flott at det gode arbeidet som gjøres blir gjort synlig. I et lite prosti som vårt er det veldig verdifullt med et slikt samarbeid både for barna det gjelder, menighetene og de ansatte, sier Ragnhild Floberg, prost i Aust Nedenes.

12-åringene inviteres til en samling i «Den lille dyrehage» på Brokelandsheia, med måltid, gruppeundervisning, lek, natursti, samtale og egen utforsking. «Den lille dyrehage» legger stor vekt på dyrevelferd, og også på å hjelpe dyr som lever i naturen. Som samarbeidspartner for menighetene, bidrar dyrehagen med verdifull kompetanse på natur og dyreliv. Barna får møte skaperverket på nært hold. Dette gir en unik mulighet til å knytte sammen skaperverkets mangfold med den viktige oppgaven vi har fått av Gud til å ta vare på skaperverket og alt som bor i det.
Barna blir oppmuntret til å reflektere over hvordan deres handlinger og valg i hverdagen kan påvirke naturen og de levende vesenene rundt dem, både lokalt og globalt. Sammen reflekterer barna og lederne over hvordan man kan ta gode (miljø)valg i hverdagen. Målet med tiltaket er at barna skal lære om det kristne forvalteransvaret og oppdage menneskets plass i skaperverket.

Utviklingen av tiltaket har vært støttet av restmidler for trosopplæring og det er gledelig å se tiltaket nominert.

Om trosopplæringsprisen

Trosopplæringsprisen deles ut blant IKOs medlemsorganisasjoner og samarbeidspartnere. Den tildeles menigheter, samarbeidsenheter, organisasjoner eller grupper som på en særlig måte har fremmet trosopplæring og kirkelig undervisning.
En jury med representanter fra KA, Kirkerådet og IKO avgjør hvem som blir årets vinner blant de nominerte kandidatene.
Vinnerne får 50 000 kroner og et kunstverk laget av kunstneren Olga Grimsmo Nilsen. Det er et trykk som blir håndkolorert slik at hvert bilde blir helt unikt. Pengene kan vinneren bruke fritt til arbeid som er relevant for trosopplæring og kirkelig undervisning.