Ekstra støtte til lavinntektsfamilier

Regjeringen bevilget over fire millioner til Den norske kirkes arbeid overfor vanskeligstilte før jul. I Agder og Telemark fordeles midlene til de kirkelige fellesrådene i de største byene.

En av føringene regjeringen har satt, er at pengene skal gå til julegaver til barn. (Foto: Bo Mathisen)

Kristiansand har fått 249 600 kroner, Skien 74 900 kroner og Arendal 49 900 kroner.

Regjeringen har gitt føringer om at midlene skal brukes til arrangementer i juletida og på nyåret, utdeling av matposer til familier og julegaver til barn. Målgruppen er vanskeligstilte grupper og det forventes at hoveddelen av midlene går til tiltak rettet mot barnefamilier eller barn og unge.

I Kristiansand kan menighetene søke fellesrådet om penger til sine prosjekter og tiltak. Allerede nå har Søgne og Sogndalen fått midler til utdeling av julegaver og matkasser til utsatte familier i et samarbeidsprosjekt mellom kirken, Lions, frivilligsentralen, Kiwi og NAV. I Hånes har de fått støtte til gavekort til utsatte familier.

- Andre menigheter jobber nå med sine søknader til prosjektene og pengene vil da fordeles fortløpende, forteller økonomisjef Bente Skaare Urdal i Kristiansand kirkelige fellesråd.

I Arendal har fellesrådet fortelt pengene ut til menighetene og i Trefoldighetskirken vil de bli brukt i Julegaveaksjonen som er et samarbeid mellom Trefoldighetskirken og Sørlandskirken hvor de får inn julegaver fra givere eller samler inn penger til å kjøpe julegaver til barn i lavinntektsfamilier i Arendal.

I Skien fellesråd jobber de nå med hvordan pengene skal brukes, og det er diakonene i som blir ansvarlige for gjennomføringen.

- I fjor brukte vi våre kontakter gjennom kommunens skoler og delte ut gavekort på matbutikk, eller til å kjøpe litt julegaver for. Støttepersonell på skolene meldte inn hvor mange gavekort de kunne dele ut, og formidlet videre. Vi brukte også en mindre del av midlene inn i det ungdomsdiakonale arbeidet der vi direkte kjenner til behov, forteller kontorleder Anna Erika Myrvold i Skien kirkelige fellesråd.

- Vi ser for oss at vi gjør noe av det samme i år, men prøver å fange opp litt mer bredde i behov – for eksempel støtte også til aktiviteter i juleferien for barn og unge.