Fengselsprestene reddet jula

Da både presten, organisten, kirketjeneren og klokkeren ble syke, så menigheten i Mykland kirke i Froland ingen annen utvei enn å avlyse årets julegudstjeneste. Da hadde de forgjeves ringt om lag 100 mennesker uten hell med å finne erstatter. Men så dukket det opp en redning.

Fengselsprestene reddet jula

Dette kunne vi lese på forsiden av Agderposten tirsdag 19. desember. Mykland ligger helt nord i Froland kommune, og grenser til Åmli og Birkenes kommuner. Alternativet for Myklands 400 innbyggere var å dra sørover til Froland kirke som ligger en halvtime unna med bil.

Sokneprest Øystein Vaaje fortalte til Agderposten at det ikke hadde vært en lett avgjørelse siden innbyggerne trekker til kirka på julaften. Han skal selv holde gudstjeneste i Froland kirke både kl. 14.30 og kl. 16.

Men den samme tirsdagsmorgenen leser de to fengselsprestene Anders Rosland og Eivind Stie avisa og kom menigheten i Mykland til unnsetning. Rosland og Stie jobber i Froland fengsel og de fant ut at de kunne dra til Mykland etter at de var ferdig med sine gudtjenester i fengselet på julaften.

- Vi er veldig takknemlig for å komme en plass der noen ønsker oss, forteller fengselsprest Eivind Stie til Agderposten.

Både Sokneprest Vaaje og prost Jorunn Raddum uttaler til Agderposten at de er veldig takknemlige for at fengselsprestene stiller opp.

- Vi kan jo nesten si at det er Agderposten som ordnet saken, forteller Raddum til Agderposten og håper at folk i Mykland får en flott julaften og en god gudstjenesteopplevelse.

De sympatiske fengselsprestene ble også intervjuet på NRK Sørlandssendinga og det ble en flott oppfølgingssak i Agderpostens papirutgave 20. desember. Det er tydelig at julaftengudstjensten er noe som engasjerer både media og folk nå før jul.