Fin fagdag om pilegrimsarbeid

Fagdagen Hvordan nytte pilegrimstemaet i menighetens arbeid ble arrangert av Agder og Telemark bispedømmkontor den 8. juni. Fagdagen, som var for både ansatte og frivillige, besto av en faglig del om pilegrimsarbeidet nasjonalt og lokalt, samt en vandring mellom Grim kirke og Kristiansand domkirke.

Fin fagdag om pilegrimsarbeid

Hele 63 deltakere deltok på vandringen i nydelig sommervær.

Katrine Tallaksen Skjerdal, sokneprest i Høvåg menighet, delte sine visjoner om en egen «Sørlandsled» mellom 12 middelalderkirker fra Vanse til Søndeled. Det var imponerende å høre hvor langt hun er kommet med dette arbeidet!

Det ble et spennende møte med ekteparet Anne Grethe og Jan Petter Bratsberg fra Skien. Sammen har de skrevet boken «Skjulte skatter» - (en annerledes pilegrimsvandring gjennom skaperverk og evangelium). Jan Petter Bratsberg er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Han har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland, kirkeutsmykninger og altertavler, utgitt fire bøker, deriblant den prisbelønte «Kunstnernatur» 2002. På fagdagen viste han bilder fra sin siste bok «Jorden vi arvet».  Presentasjon av egne kunstverk ble knyttet til opplevelser av skaperverket, og han delte sine refleksjoner til ettertanke. Anne Grethe Bratsberg har bakgrunn som psykiatrisk sykepleier, men hun har gjennom mange år arbeidet med retreat i tillegg til å være tekst- og diktforfatter. Hennes tekster og refleksjoner om den den ytre og indre vandringen berørte. Til sammen ble dette en opplevelse til stor berikelse.

Fagdagen fortsatte med vandring fra kirkerommet i Grim gjennom by og natur frem til domkirken. Både sokneprest Odd Bjarne Ellefsen, fungerende biskop Fred Henry Berg og koret «De som synger» bidro til at vandringen ble noe helt spesielt.

Med seg i lomma på vandringen fikk alle deltakere utdelt en nydelig pilegrimsengel i glass, laget av Anne Hilde Øigarden. Til hver engel fulgte et kort med påskriften: «En pilegrimsengel i lomma minner om at du aldri går alene, og bibelteksten: «Se, jeg sender en engel foran deg for å bevare deg på veien.» 2.Mos.23:20. Anne Hilde er tidligere pilegrimsprest i Valdres men arbeider nå som glassmaker.

Hensikten med fagdagen var å inspirere til bruk av pilegrimstemaet i menighetens arbeid og samtidig vise hvordan en vandring mellom to kirker kan legges opp.

Vi minner om Kirkerådets gratis webinar 28. September kl. 09.00 – Hvem er pilegrim i dag, hvorfor og hvordan?