Jubilerer for altertavle

Kristi Himmelfartsdag, 10. mai, feires det 400 års jubileum for altertavla i Mehlum kirke. Altertavla fra 1618 ble opprinnelig laget for Skien kirke. Den ble flyttet til Mehlum

Altertavlen er en såkalt katekismetavle

Altartavla har malt monogram for kong Kristian IV og dronning Anna Kathrine.

Melum menighetsråd inviterer deg til historisk gudstjeneste i Melum kirke

Kristi Himmelfartsdag, torsdag 10.mai kl. 11.

Vi feirer denne dagen 400-års jubileum for altertavla, som ble laget i 1618. Den gang var den altertavle i Skien kirke.

Gudstjenesten vil være preget av salmer og musikkstykker som ble brukt på den tida.

Kirketjener Gudmund Kverndalen vil, i samarbeid med Solum historielag, fortelle om altertavlas historie og stil.

Georg Eichsteller og Øystein Holtskog deltar under gudstjenesten.

Vi håper å kunne servere kirkekaffe ute på «Kirkebakken» og/eller inne i kirkestua.