Korskolen i Bø feiret 25 år

I 2022 var det 25 år siden den profesjonelle korskolen for barn, unge og voksne i Bø menighet ble stiftet av organist Rolf Axelsen Lie og musikkpedagog Grete Hasselgård Sele. Det ble feiret i juni med musikk, sang, bibelfortelling og gudstjeneste.

Helga Samset forteller om den triste kongen på forestillingen i Gullbring. Foto: Sogne Østtveit.

I dag tilbyr korskolen hele 7 ulike musikkgrupper, fra babysang til kirkekor for voksne, og orgelklubb med 6 elever.

Jubileet ble feiret lørdag 24. juni i Gullbring kulturanlegg med en storslått musikalsk markering og bibelfortelling, fremført av 40 barn fra korene Singlet og Seltin, band og forteller og forfatter Helga Samset.  160 publikummere var til stede i storsalen på Gullbring der Helga Samset fortalte historien om kong Saul fra Israel som var så trist.  Men med musikalske innslag fra de to barnekorene og fra Johanne Flottorp på Hardingfele ble kongen i bedre humør. Forestillingen var basert på Svein Tindberg sin versjon av bibelfortellingen om kong Saul og gjetergutten David, regissert av Helga Samset, som også hadde rollen som fortelleren i denne forestillingen. Feiringen av korskolens jubileum fortsatte søndag 25. juni i Bø kirke med gudstjeneste og kake.

Grete Hasselgård Sele og Rolf Axelsen Lie har begge utdanning i, og erfaring fra korarbeid og fra pedagogisk arbeid med barn. Den høye kompetansen dekker vidt, fra barnekor og gospelkor, via studentkor til klassiske kirkekor. Korskolen samarbeider også med Orgelskolens Julian Edwards Isaacs.  Korskolen er en av grunnpilarene i  Bø menighet, og i tillegg til det musikalske også en viktig del av kirkens trosopplæring. Korsangerne får et personlig og nært forhold til kirken og gudstjenesten. Korskolen i Bø er menighetsarbeid, trosopplæring og kunstnerisk arbeid på en gang.

Grete Hasselgård Sele og Rolf Axelsen Lie er også grunnleggere av Kirkelig kultursenter Sør i Bø, KIRKUS.

I Den norske kirke er det mer enn tusen kor for barn og unge. Denne aktiviteten gjør menigheten til en stor aktør i det lokale kunst – og kulturliv.
Også Agder og Telemark bispedømme har stor korvirksomhet, og mange kor drives av den lokale menigheten. Korarbeid er et satsingsområde i bispedømmet, og en rekke nye kor har kommet til de siste årene. Helt sentral i Agder og Telemark bispedømme er
korskolen i Bø.

Vi ønsker korskolen i Bø lykke til videre i det viktige og fine arbeidet i bispedømmet vårt.