Ny stiftsdirektør med røtter på Sørlandet

Med foreldre fra Vågsbygd og Høvåg, og farfar fra Setesdal, har Agder og Telemark bispedømmes nye stiftsdirektør, Steinar Skomedal (57), mange røtter i bispedømmet vårt. Han og familien har aldri bodd på Sørlandet, men sommerferiene har de tilbrakt i Høvåg.

Steinar Skomedal på plass på sitt nye kontor. Foto Dag Kvarstein

-Jeg har absolutt en tilknytning til landsdelen selv om mye av min oppvekst var i Haugesund. Eiendommen vår på Hellenes i Høvåg har vært et samlingssted for familien vår i sommerferiene, forteller han på tilnærmet Haugesunds-dialekt.

I desember overtok Skomedal som stiftsdirektør i Agder og Telemark bispedømme. Han etterfølger Tormod Stene Hansen, og kommer fra stillingen som personalsjef i Nidaros bispedømme.

Steinar Skomedals farfar kom som nevnt fra Setesdalen og bosatte seg i Høvåg, der Skomedals foreldre også bygde hus. Her er Steinar Skomedals base når han nå er i gang som administrativ leder av bispedømmekontoret. Kona hans Gro som er familieterapeut, oppholder seg foreløpig i Trondheim. Sammen har de fire voksne barn og ett barnebarn.

Skomedal er utdannet teolog fra Menighetsfakultetet, og han har lang erfaring som kapellan og sokneprest, først fem år på Senja og siden tolv år i Klæbu. De siste 13 årene har han vært ved bispedømmekontoret i Trondheim. I tillegg til stillingen som personalsjef og seksjonsleder i Nidaros bispedømme, har han vært kirkefagsjef og konstituert stiftsdirektør.

-Hvorfor søkte du stillingen som stiftsdirektør ved bispedømmekontoret i Agder og Telemark?

-Selv om jeg aldri har bodd bast i landsdelen, flytter jeg likevel hjem i den forstand at begge foreldrene mine er fra Sørlandet. I tillegg følte jeg meg klar for nye utfordringer. Jeg er vokst opp i kirken, og kirken er en del av min identitet. Her møtte jeg også et kall til tjeneste i kirken da jeg i unge år var aktiv i KFUK-KFUM og skolelaget i Haugesund, forteller han.

For å få et større bilde av Steinar Skomedal er vi nødt til å ta med at han elsker å drive med trening, og spesielt skigåing. På hytta ved Oppdal tilbakelegger han og kona milevis på ski hver vinter.