Pilegrimsvandring for etterlatte menn ved selvmord

Naturen er som et håpsrom, sier prostidiakon i Øvre Telemark, Eilev Erikstein.

Pilegrimsvandring for etterlatte menn ved selvmord

Nylig har han ledet Vandring for håp med vel 50 deltakere frem til Røldal stavkirke.  Naturen som medspiller er også tema når pilegrimsvandringen Vandring for forandring arrangeres 9.- 10. september. Verdensdagen for selvmordsforebygging er i år 10. september, og Røldal stavkirke har et lite arrangement denne dagen som markering.

Eilev Erikstein forteller at vandringen er ment å gi etterlatte menn et annerledes tilbud, som supplement til annet sorgarbeid. Siden 2012 har 70 deltakere vært med på vandringen som går fra Seljord til Røldal.

Erikstein forteller videre at han i sin jobb som prostidiakon arbeider med sårbare grupper, og at dette var bakgrunnen for ideen om en vandring for forandring.  Ved oppstart i 2012 ble det et samarbeid med RVST (Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging) og LEVE (Landsforeningen for etterlatte ved selvmord) , og seniorrådgiver Øyvind Dåsvatn i RVST har vært med til nå. I dag er også Ole Hafjell fra Ung- Sorg i Tunsberg bispedømme med som arrangør og medvandrer.

Vandringen kjennetegnes av den høye kompetansen til arrangørene, og vandringsruten er fastlagt. Innholdet derimot blir til underveis.

-  Vi kjenner veien, men vi vet ikke hva vi møter av innrykk og utfordringer. Tilstedeværelse er viktig, og man vil oppleve både glede og sorg. Naturens skiftninger mellom sol, tåke og regn kan minne om sorgens karakter, som også kan skifte og fremstå som noe flyktig. Vandringen gir håp i disse skiftningene vi møter i naturen, avslutter Eilev Erikstein.