Pilegrimsvandring i Setesdal

Tredje og siste etappe av pilegrimsvandringene gjennom Otredal prosti arrangeres fra 24. - 27. juni i år. Den starter i Åseral og ender opp i Vennesla nye kirke.

Pilegrimsvandring  mellom Åraksbø og Bygland. Foto: Helga Victoria Aas Johnsen.

Planen om å lage pilegrimsvandringer mellom kirkene i Setesdal kom fra prostidiakonene i øvre - og nedre del av Otredal (Setesdal og Vennesla), Helga Victoria Aas Johnsen og Per Emanuelsen.

Det nærmer seg nå tredje og siste etappe med pilegrimsvandring gjennom Otredal prosti. I 2021 gikk vandringen fra Fjellgardane kirke til Austad kirke, og i 2022 fra Sandnes kirke til Iveland kirke. I år starter vandringen i Åseral kirke, og går via Hornnes, Hægeland og Øvrebø til Vennesla nye kirke.

- Det har vært to flotte vandringer, og vi håper at denne siste vandringen i rekken skal bli like flott. Deltakere på vandringene de to siste årene har vært god, med rundt 25 deltakere på hver vandring.  sier Helga Victoria Aas Johnsen.

Det var med bakgrunn i impulser fra Danmark at planen om å gjennomføre tre årlige vandringer med besøk i alle prostiets kirker ble realisert, første gang sommeren 2021. Den tredje og siste vandringen, i denne omgang, blir 24.- 27. juni, og program og påmelding sendes ut i disse dager

Det er gamle ferdselsveier som nyttes, og hver dagsvandring kan være 12 -15 kilometer.

Når vandringen til sommeren er gjennomført, har prostiets 15 kirker vært besøkt.  Kirkemøtet fremhever betydningen av åpne kirker og pilegrimsarbeid: Åpne og tilgjengelige kirkerom er viktige både for lokalsamfunnet og mennesker på reise. (KM 11/18, vedtak 13).

Vandringene starter og avsluttes med nattverdgudstjeneste.

Påmelding til årets pilegrimsvandring: diakon Helga: helga.johnsen@kirkebakken.no. Ved spørsmål, ta kontakt på nevnte e-postadresse, eller på telefon til diakonene Helga Aas Johnsen (992 30 189) og Per Emanuelsen (977 19 173). Påmelding fra 11. april med frist 1. mai.