Kirkens program i Arendalsuka

Tradisjonen tro vil Den norske kirke også være til stede under Arendalsuka 14. – 18. august med arrangementer, kaffe og vafler på Kirkeskipet innerst i Pollen og med flere arrangementer i Trefoldighetskirken.

Kirkens program i Arendalsuka

Alle arrangementene om bord på Kirkeskipet vil streames direkte og kunne sees i opptak senere, men vi vil absolutt anbefale å ta en tur innom Arendalsuka for å få med dere noen av de spennende samtalene og konsertene i Trefoldighetskirken.

Men du kan også bare stikke innom båten for en kopp kaffe og vafler som serveres av frivillige organisert gjennom Sjømannskirken. Ønsker du å stille som frivillig her, så er det fremdeles noen vakter ledig og du kan kontakte Håvard Sandsvand Dahlen på e-post: hsd@sjomannskirken.no.

Bibelens status
Vår egen biskop Stein vil onsdag 16. august kl 16.15 delta i Kirkeskip-arrangementet «Bibelen – både umistelig og utålelig». Samtalen ledes av Tore Sævik og Tarjei Gilje fra avisen Dagen som vil spille inn samtalen som en liveepisode av podkasten Tore&Tarjei. Sammen med UiA-professor Helje Kringebotn Sødal vil biskop Stein diskutere bibelbruk i vår tid. Hvorfor er Bibelen omfavnet og omstridt? Er den både umistelig og utålelig?

Ellers er det stor variasjon på programmet om bord i Kirkeskipet. Programmet spenner fra det globale «Er Gud på Putins side?» og «Hvordan skal Norge bidra til universell helsedekning i utviklingsland», til aktuelle spørsmål som «Lange matkøer hos trossamfunnene. Svikter NAV?» og «Sannhet- og forsoningskommisjonen: Hva gjør kirken nå?».

Kirkevalg
Arendalsuka i 2023 preges av at det både er Kirkevalg og kommune- og fylkestingsvalg, og dermed er det også arrangementer på Kirkeskipet som omhandler valget. Trond Bakkevik som på 2000-tallet ledet to utvalg som la grunnlaget for det kirkelige demokratiet vi i dag har, vil fortelle historien om kirkens demokrati og dele sin mening om hvorfor en kirke bør være demokratisk i arrangementet «Demokrati i Den norske kirke: 40 år på 40 minutter» mandag 14. august kl. 16.15.

Gudstjeneste og lunsjkonserter
I Trefoldighetskirken vil det være åpningsgudstjeneste mandag kl. 19.00 ledet av prost Jorunn Raddum og preses Olav Fykse Tveit holder preken. Tirsdag kl. 19.00 er det økumenisk fredsgudstjeneste og tirsdag, onsdag og torsdag vil det arrangeres lunsjkonserter i kirken.

Hele programmet på Kirkeskipet og i Trefoldighetskirken finner du på Skjer i kirken.

Arrangmentene, direktesendinger og oppdateringer underveis under Arendalsuka kan du også få hvis du følger Kirkeskipets facebookside.