Fikk 400 000 til pilotprosjekt

Agder og Telemark bispedømme er i gang med et pilotprosjekt for å styrke gaveinntektene til menighetene, slik at ikke minst barne- og ungdomsarbeidet kan blomstre i årene fremover. Prosjektet fikk nylig 400 000 kroner i støtte fra Sparebanken Sør.

Christen Puntervold (t.v.) fra Sparebanken Sør, biskop Stein Reinertsen og prosjektleder Tore Gullaksen. Foto Geir Myre.

-Dette er en kjærkommen gave og en anerkjennelse av det vi holder på med.  Det betraktes som et allmennyttig formål som kan bidra til gode oppvekstforhold. Vi  håper at prosjektet også vil danne et modell for hvordan andre bispedømmer og menigheter i Den norske kirke kan legge opp sitt arbeid for å styrke gaveinntekter og frivillig innsats, sier prosjektleder Tore Gullaksen.  Han er ansatt i en toårig prosjektstilling ved Agder og Telemark bispedømmekontor.

I likhet med andre sparebanker her i landet er Sparebanken Sør forpliktet til å bruke en del av sitt overskudd til å støtte allmennyttige formål i lokalsamfunnet, den såkalte Sparebanken Sør-gaven.

Siden Tore Gullaksen startet sitt arbeid ved nyttår har 25 menigheter blitt med, og ytterligere 25 menigheter skal plukkes ut på slutten av året.  Disse menighetene får tett oppfølging og kursing av Gullaksen som har bred erfaring med innsamlingsarbeid fra blant annet Strømmestiftelsen.

På sikt vil prosjektet også bidra til at ny innsamlingsteknologi via mobiltelefon kan tas i bruk, for å nevne noe. Slik skal det bli enklere å bli en fast giver eller bidra med enkeltbeløp til menighetenes arbeid.

Interesserte menigheter kan fortsatt melde seg som kandidater til å bli med i prosjektet.

Mer om bankens støtte til samfunnsnyttige formål