Fra årsrapport til årsstatistikk

Bispedømmerådet vedtok på sitt møte 26. januar å ikke lage en egen tradisjonell årsrapport for bispedømmet, men at det i stedet skal lages en årlig statistikkoversikt.

Årsrapporten fra 2022 er den siste som blir laget for bispedømmet. Nå vil kirken gi ut én samlet årsrapport for hele kirken. Foto: Vanja Grut.

Bispedømmerådet vedtok på sitt møte 26. januar å ikke lage en egen tradisjonell årsrapport for bispedømmet, siden Kirkerådet har vedtatt at det kun skal lages én samlet årsrapport for hele kirken (rDnk).

I stedet ønsker bispedømmerådet å utarbeide en årlig årsstatistikk for Agder og Telemark bispedømme.

I saksfremlegget ble det påpekt at det er vanskelig å anslå hvor mange som leser eller etterspør årsrapportene vi tidligere har laget, men at i den grad informasjon etterspørres, dreier det ser gjerne om tallmateriale og statistikk fra presse eller studenter.

En samlet årlig statistikk i et eget hefte eller oversikt på hjemmesiden, kan derfor være nyttig både for intern bruk og for presse og andre som er ute etter tallmateriale om kirken og vårt bispedømme. Dette kan også danne grunnlag for årlige pressmeldinger både regionalt og brutt ned på lokalt nivå, som kan vekke oppmerksomhet og omtale i mediene.