Bytte av undervisningsrådgiver

Fra januar blir det bytte av rådgiver for trosopplæring og undervisning. Beate Frigstad slutter, mens Mia Markussen kommer inn.

Bytte av undervisningsrådgiver

Beate begynte som trosopplæringsrådgiver på bispedømmekontoret i 2016. Før det hadde hun jobbet som menighetspedagog i Mandal og Holum menigheter siden 2004. Hun har dermed vært med siden starten av trosopplæringsreformen som kom i 2004.

- Den gangen fikk vi 1,2 millioner bare til det prosjektet og det var en spennende tid med store visjoner, husker Beate. – Vi hadde store ambisjoner og skulle nå 70 % av dåpskullene med på aktivitetene våre. Trosopplæringsreformen har gjort noe med hvermannsens forhold til Den norske kirke. Alle disse hundrevis av brevene som har gått ut til barn og unge har gjort noe med også foreldrenes følelse av å bli inkludert i kirken.

Beate mener det er viktig å formidle at trosopplæringsreformen som var et prosjekt, er blitt en reform hvor alle de ulike aktivitetene for barn og unge er trosopplæring. – Både tidsavgrensa tilbud og ukentlige tilbud må gå hånd i hånd, fordi det er to forskjellige strategier som til sammen skaper gode samlingspunkter for alle barn og unge som vil være en del av kirka vår, sier Beate.

Hva er du mest stolt over?
- At vi har greid å samle alle undervisningsansatte i Agder og Telemark bispedømme i ulike sammenhenger og opplevd et fellesskap på samlingene. Det har vært viktig for meg å gi inspirasjon og akkurat nå tenker jeg på Jan Erik Larsen, og Ragnhild Hiis Ånestad som deltok på samlinger med biskopen. Biskop Stein har vært veldig god å samarbeide med.

Hvor går veien videre nå da?
- Jeg skal tilbake til skolen. Jeg skal jobbe på en barneskole i Lyngdal, og jeg gleder meg til å jobbe mer direkte med barn og unge igjen. Men jeg forsvinner ikke fra kirken, jeg kommer til å være frivillig hjemme i menigheten i Mandal med musikk og formidling, forsikrer Beate om.

- Og så ønsker jeg Mia masse lykke til, ta vel imot henne, avslutter Beate før hun poengterer at hun er så stolt av kirka og alle de dyktige folka som jobber med barn og ungdom rundt i menighetene.

Mia Markussen overtar som undervisningsrådgiver etter Beate fra 1. januar. Hun kommer fra stillingen som kapellan i Vågsbygd kirke, og henne vil dere bli bedre kjent med framover!