Vil ikkje spørja om samlivsform

Bjørgvin bispedømeråd møttes digitalt 14. mars for å vedta to høyingssvar – om høve til å vektleggje samlivsform ved tilsetjing og om regelendringar knytt til val av Kyrkjeråd.

Bjørgvin bispedømeråd skriv i høyringsfråsegn at dei ikkje vil spørja etter samlivsform ved intervju av jobbsøkjarar. Illustrasjonsfoto: Stillingsannonse

Samlivsform

Det vart votering om ulike uttalar til høyring om høve til å vektleggje samlivsform ved tilsetting i Den norske kyrkja. Vedtaket vart det følgjande: «Bjørgvin bispedømmeråd støtter Kirkerådets forslag om at tilsettingsorganer i Den norske kirke ikke skal forskjellsbehandle søkere på grunnlag av likekjønnet samlivsform.»

Samansetjing av Kyrkjerådet

Også i sak om høyring knytt til «forskrift for valg av Kirkerådet, tilhørende endringer i kirkeordningen og forskrift om endring i forskrift om regler for Kirkerådets virksomhet» vart det votering med knapt fleirtal for følgjande uttale:
«Bjørgvin bispedømmeråd viser til brev av 19/12-22 og vil med dette gi vårt syn på denne høringen.
Det har vært store endringer i oppgaver og myndighet for kirkerådet og vi støtter derfor at det sees på sammensettingen på nytt. Vi vil peke på at dette ikke må begrense muligheten til å finne en ny fremtidsrettet organisering av dnk.
Bjørgvin bispedømmeråd støtter primært alternativ A, og sekundært alternativ C.
(Alternativ A: Kirkerådet består av elleve leke medlemmer, en lek kirkelig tilsatt og fire prester valgt av Kirkemøtet og preses i Bispemøtet. Visepreses er vara for preses. For hvert øvrig medlem velges det ett varamedlem.
Alternativ C: Kirkerådet består av elleve leke medlemmer, en lek kirkelig tilsatt og to prester valgt av Kirkemøtet og preses i Bispemøtet. Visepreses er vara for preses. For hvert øvrig medlem velges det ett varamedlem.)
Vi mener også det har vært en fordel at det har vært lek representasjon fra alle bispedømmer, det sikrer god involvering fra hele landet og bidrar til god forankring. Utviklingen i kirkedemokratiet kan likevel gjøre det nødvendig å tillegge andre hensyn større vekt. Vi er derfor åpne for at det ikke nødvendigvis regelfestes at alle bispedømmer må være representert med en lek.
Vi støtter at dette regelsettet ikke lenger er en del av kirkeordningen, men flyttes til forskrift om regler for valg av Kirkerådet.
Sammensetning av rådet
Bjørgvin bispedømmeråd støtter at valg til Kirkeråd gjøres som forholdsvalg. Både avtalevalg og forholdsvalg vil sikre et representativt kirkeråd. Vi ser argumentene for at ledervalg holdes utenfor avtalevalget, samtidig som ledervervet er en sentral del av en avtale. Det bør derfor vurderes om valg av avtalt lederkandidat kan legges inn som en forutsetning for avtalevalget.  Da kan konsekvensen bli flertallsvalg om avtalt lederkandidat ikke blir valgt.
Vi støtter også at det bør være 2/3-flertall for å gjennomføre valget som avtalevalg.
Vi støtter primært alternativ A når det gjelder representasjon, subsidiært støtter vi alternativ C. Vi vurderer behovet for endring såpass liten at vi er usikker på om dette er nødvendig nå før det kommer nye endringer i kirkelig organisering.
Dersom det blir flertallsvalg støtter vi at dagens valgordning med to omganger beholdes og at leder velges i egen valgomgang først.
Det er viktig å ivareta at det blir god kjønnsbalanse i kirkerådet på samme måte som ved valg til andre råd og utvalg i Den norske kirke.
Det er slik vi ser det ikke nødvendig å nedsette en nominasjonskomite.»

Protokollen finn du nedanfor. Den vart godkjent i møte 28. mars.