100.000 kr til teologisk fakultet i Etiopia

En bursdagsgave og en innsamlingsaksjon sørger for viktige midler til teologisk utdanning for kvinner i Etiopia.

Kvinner utdannet ved Mekane Yesus Theological Seminary (MYTS) i Addis Abeba. Arkivfoto: Tadelech Loha

Mekane Yesus Theological Seminary (MYTS) i Addis Abeba har i mange år utdannet menn til prester, kateketer og forkynnere. De senere årene har MYTS både åpnet opp for og satset på å gi teologisk utdannelse til kvinner, og til etiopiere fra etniske minoritetsgrupper som mao og gumuz. Men en fatal flom i 2021 samt de store urolighetene i landet har satt fakultetet under sterkt press.

I november 2021 fylte biskop Ingeborg Midttømme 60 år, og ønsket hennes var å støtte teologiutdanningen for kvinner i Etiopia. Møre bispedømmeråd ga i denne sammenheng 60.000 kroner i gave. I tillegg kommer biskopens innsamlingsaksjon på Spleis, som resulterte i drøyt 41.000 kroner. Den totale summen tilfaller fakultetet, og kommer til å bety mye for at arbeidet med å utdanne kvinnelige prester kan holde fram.

Fra opprydningsarbeidet på fakultetsområdet: Foto: Mekane Yesus Seminary

Brukes der de trengs

- ­Dette blir naturligvis et viktig bidrag i gjenoppbyggingsarbeidet og flomsikringen. Skolen er i drift, men det gjenstår mye arbeid i noe som er en kompleks gjenoppbyggingssak, sier Gunnhild Bremer, vikarierende sokneprest i Valderøya sokn. Hun har tidligere bodd seks år i Etiopia og hatt arbeidsplass ikke langt unna fakultetet i Addis Abeba.

- Det er fint at de får mulighet til å gjøre en selvstendig vurdering om hvor pengene trengs mest. Jeg vet de har nevnt blant annet gjenoppbygging av de enkle studentboligene på området. Mange har lite å rutte med, dette gjelder selvsagt også studentene, så disse boligene er veldig viktige å få på plass, sier Bremer.

Mange av studentboligene gikk tapt som følge av flommen i 2021. Foto: Hasen Admasu

Positiv utvikling

Biskop Midttømme er takknemlig for alle bidragene, som allerede har blitt formidlet til fakultetet via Det norske misjonsselskap (NMS).

- ­Jeg vil sende en stor takk til alle som har bidratt i innsamlingsaksjonen, sier biskopen.

- Møre bispedømme har støttet arbeidet i Mekane Yesus-kirken gjennom mange år. Å se den positive utviklingen som har skjedd de siste ti årene gleder jeg meg veldig over. Mange afrikanske land har sine utfordringer, og Etiopia er intet unntak. Men det er også en annen side ved det afrikanske kontinentet, med framskritt, framtid og håp. Mekane Yesus-fakultetet, med sine utdanningsprogram for etiopiske kvinner, er en del av dette, avslutter biskop Midttømme.

Dr. Ebisse Abdissa, dekan ved Mekane Yesus Theological Seminary (MYTS) i Etiopia, sammen med biskop Ingeborg Midttømme. Arkivfoto.

Utveksling av impulser og inspirasjon

Da biskop Midttømme fylte 50 år i 2011 brukte hun fødselsdagen til å be om penger for, i samarbeid med Det norske misjonsselskap (NMS), å finansiere en teologisk doktorgrad for en etiopisk kvinne; Ebisse Gudeta. Hun har nå en ledende stilling ved MYTS.

Kvinnenes rolle i etiopiske kirker kan ikke undervurderes, spesielt nå som landet er rammet av krigshandlinger og oppstandelse. De kvinnelige ansatte i kirken er en viktig brikke i fredsarbeidet i Etiopia, det være seg i kirken, på skolen, i storsamfunnet og i lokalmiljøet.

- ­Jeg blir særlig inspirert av den gjensidige utvekslingen i misjonsarbeidet, for dette handler om å dele tro på tvers av landegrenser, sier Grethe Lystad Johnsen, misjonsrådgiver i Møre bispedømme.

- I dette tilfellet har vi benyttet våre økonomiske muskler, og tilbake får vi rike historier om levd kristenliv og et vitalt teologisk fakultet som utdanner både kvinner og menn til tjeneste for kirken. Og som prest og kvinne er det til inspirasjon å høre historien til Ebisse Gudeta, sier Johnsen.

Skolen er i drift, mens arbeidet med hovedbygningen til fakultetet går sin gang. Foto: Hasen Admasu

Bakgrunn

Det lutherske fakultetet i Addis Abeba (MYTS) er en viktig utdanningsinstitusjon, og Mekane Yesus-kirken er blant verdens største lutherske kirker. I den delen av byen der det teologiske fakultetet til Mekane Yesus-kirken ligger, falt det uvanlig mye regn sommeren 2021. Dette førte til at en elv som renner gjennom bydelen delte seg. Deler av elven strømmet inn i fakultetsområdet, der boligene ble hardest rammet. Til sammen åtte personer – fem voksne og tre barn, mistet livet i den voldsomme flommen. I tillegg ble over 100 personer husløse.