Fasteaksjonen 3.-5.april: Håp i en dråpe vann

Når Covid-pandemien kom hadde Kirkens Nødhjelp tre millioner kroner i innsamlede midler fra menighetene. Det utløste 70 millioner kroner fra andre givere, myndigheter og EU. De tre millionene utgjorde den store forskjellen, sier Bente Hjertenæs i Kirkens Nødhjelp.

Dryppirrigasjon: Bønder som benytter seg av moderne jordbruksteknologi, slipper å hente vann i brønner og elver så ofte.

- Det er viktig at vi samler inn frie midler fra menighetene. Det gir oss muskler og handlekraft i kriser. For to år siden stengte verden ned, men Kirkens Nødhjelp stengte ikke. Vi snudde oss rundt og bygde opp med reserven på tre millioner innsamlet i menighetene. Disse «gullpengene» eller «såkornene» formerte seg og ble til 70 millioner, forteller hun.

Hjertenæs er regionkoordinator for Kirkens Nødhjelp i Midt-Norge. Hun forteller at årets fokusland er Malawi.

Bente Hjertenæs sammen med prester i den ortodokse kirken i Etiopia.

- Malawi er et av verdens fattigste land. Kontrasten er stor til Norge. I Malawi lever over 80 prosent av befolkningen av jordbruk. Dette gjør de ekstremt avhengige av et stabilt klima. Når klimaet endrer seg er det de fattigste, som i Malawi, som rammes hardest. En stor del av befolkningen vet ikke om de har mat på bordet hver dag. Et av de mange prosjektene vi har i Malawi handler om matsikkerhet. Med enkle midler får jordbrukere tilgang til bedre dyrkingsmetoder, og opplæring fra agronomer.

Hun viser til et prosjekt hvor de har lært opp bønder til å bruke dryppirrigasjon.

- I Malawi var dette ukjent. Det er vannbesparende og vannet treffer der planten er.Før hadde de kanskje en usikker avling i året, nå har de tre eller fire gode.

Les mer: Malawi

Der ingen andre er

I året hvor Kirkens Nødhjelp fyller 75 år jobber organisasjonen i over 30 land med nødhjelp, utvikling og politisk påvirkningsarbeid. De jobber med temaer som kjønnsbasert vold, klimarettferdighet, fredsbygging og vann, sanitær og hygiene. Alt for å skape en mer rettferdig verden.

- Vi jobber ofte i områder hvor andre ikke er til stede for å hjelpe. Det er ikke veier og annen infrastruktur, men det er alltid en kirke, eller et annet gudshus der. Hjelpen går fra kirke til kirke. Og vi har lokale partnere, som vet hvor skoen trykker og som sørger for at vi kommer raskt i gang med å gi hjelp, både når det handler om utvikling, men spesielt når katastrofen rammer.

Mennesker i Malawi er mer påvirket av klimaendringene enn vi er i Norge.

- Bønder i Malawi er hardt rammet av klimaendringene. Derfor jobber vi aktivt med temaet klimarettferdighet også under fasteaksjonen. De som forurenser mest, skal ta størst ansvar. Reint vann er en menneskerett, og det er ikke rettferdig at over 750 millioner mennesker fremdeles lever uten denne rettigheten.

Det nytter

Hjertenæs har selv sett at hjelpen gir resultater.

- Jeg har sett hvor viktig vann er. Jeg var i Etiopia i 2019 i en landsby hvor de hadde fått støtte til å bygge en vanntank. Landsbylederen var svært glad for starthjelpa. Å være fattig handler i stor grad om å mangle muligheter. Gjennom fasteaksjonen kan vi være med å gi muligheter til de som trenger det. Når en landsby mangler vann dropper jentene ut av skolen når de får mensen. Grunnen er mangel på vann ved skolen. De får ikke vasket seg, og må derfor holde seg hjemme fra skolen deler av hver måned. Men når Kirkens Nødhjelp hjalp til med å bygge et dusjanlegg ved skolen og et klubbhus der jentene kan samles og sy sine egne sanitetsbind, så sluttet ikke jentene på skolen lenger. Det er ofte lite som skal til for å skape en stor forskjell.

Jentene i Chefa i Etiopia utenfor klubbhuset.

Gi for en mer rettferdig verden

Hjertenæs oppfordrer alle til å engasjere seg i fasteaksjonen.

- Meld deg som bøssebærer, eller gi til aksjonen. For 250,- kan et menneske få rent vann resten av livet. Det må være verdens beste deal!

Gi støtte ved å følge linken: Vann forandrer alt!

Eller du kan vippse et valgfritt beløp til 2426.