Kvernes stavkirke likevel ikke middelalderkirke

Ny teknologi dokumenterer at Kvernes stavkirke i Averøy på Nordmøre ikke er en middelalderkirke likevel. Byggingen skjedde rundt 1630 og ikke på 1300-tallet, slik det til nå er antatt. Nå må historien skrives om.

Kvernes Stavkirke i Averøy på Nordmøre er ikke middelalderkirke likevel, viser nye oppsiktsvekkende undersøkelser. Kirken er trolig bygget ca.1630 og ikke på 1300-tallet. (Foto: Svein Magne Harnes)

En lettere rystet lokalhistorisk forsamling på Kvernes i Averøy kommune på Nordmøre fikk onsdag kveld høre at den berømte stavkirken deres er mer enn 300 år yngre enn tidligere antatt! Nå må tekster skrives om, guider må kurses på nytt og ny virkelighetsoppfatning omkring stavkirken må feste seg.

– Såkalte dendrokronologiske undersøkelser og andre spor i kirken viser med stor sannsynlighet at kirken ble bygget i årene 1630-33, forteller kunsthistoriker og stavkirkeforsker Linn Willetts Borgen, som la fram funnene fra sin nye doktoravhandling for en forbløffet forsamling i forsamlingshuset Klippen ved Kvernes stavkirke.

Dateringen samsvarer med opplysningene som fremkommer på et såkalt epitafium inne i kirka, hvor det fremgår at presten lot reise en ny kirke på stedet i 1633. Forskere har hittil trodd at dette gjaldt en større vøling av kirken, men at selve reisverket var fra 1300-tallet.

epifatium.jpg

Epitafium: Et såkalt epitafium i Kvernes stavkirke viser byggingen av ny kirke i 1633. Forskere har hittil trodd at dette gjaldt en større vøling av kirken - nå viser det seg at kirken ble bygget da.

Nå kullkastes disse forestillingene. Willets Borgen fortalte under presentasjonen at både stolpereisverk og vegger etter all sannsynlighet ble reist av lokalt tømmer omkring år 1630. Dette plasserer kirken langt inn reformasjonstiden. Den er dermed ikke en middelalderkirke fra katolsk tid.

– Vi kan også fastslå at altertavlen med stor sannsynlighet er fra en eldre kirke på samme tomta, sier Willets Borgen, som ikke ser bort ifra at den eldre kirken brant, siden det foreløpig ikke er funnet noen eldre bygningsmaterialer som er benyttet i dagens stavkirke.

I 1734 brant også arkivene til kirka, som ble oppbevart i prestegården - og dermed alle opplysninger om eldre kirker.

– Det mest spennende i de nye funnene er dokumentasjonen på at stavkirker ble bygget så langt inn i perioden etter reformasjonen. Nå vet vi at stavkirker i Norge ble bygget over en 600-årsperiode; helt fra 1000-tallet og langt inn på 1600-tallet. Det er ny og oppsiktsvekkende informasjon, konkluderer hun.

Bjørn Ringstad og Linn Willets Borgen.jpg

Overrasket: Kunsthistoriker og stavkirkeforsker Linn Willetts Borgen og fylkeskonservator Bjørn Ringstad er begge overrasket over at Kvernes stavkirke er mye yngre enn hittil antatt. Nå må historien skrives om.

– Kirke på Kvernes er nevnt i kilder tilbake til 1300-tallet, og disse nye funnene endrer ikke på dokumentasjonen av at dette er et kirkested helt tilbake til vikingtid og høymiddelalder. Men kanskje må vi justere på våre antakelser om alder på flere av våre stavkirker, sier fylkeskonservator i Møre og Romsdal, Bjørn Ringstad, som fulgte spent med under presentasjonen av de nye funnene.

Han viser til Grip stavkirke, som tradisjonelt har vært datert til siste halvdel av 1400-tallet, men der et årstall fra 1600-tallet er angitt i interiøret. – Kanskje må vi være åpne for at også Grip kirke må omdateres, sier Ringstad.

Han tror ikke dette vil gjelde Rødven stavkirke, som har et annet uttrykk og der mye av interiøret kan tilbakeføres til middelalderen. Han tviler også på at omdateringer kan gjelde så mange stavkirker, men peker på at historien kontinuerlig revideres i takt med ny forskning.

– Det viktigste vi kan ta med oss fra disse nye funnene er de gir nye og viktige perspektiver på stavkirkeperioden i Norge. Nå har forskere nytt materiale å jobbe med, og kanskje vil vi få flere overraskelser, sier Ringstad. Han peker på hvor viktig det er å være åpen for ny kunnskap og anvende den inn i kulturvernarbeidet.

gammel Kvernes stavkirke.jpg
Forbløffet: En lettere rystet lokalhistorisk forsamling på Kvernes i Averøy kommune på Nordmøre fikk onsdag kveld høre at den berømte stavkirken deres er mer enn 300 år yngre enn tidligere antatt! Den nye informasjonen fremkommer i kunsthistoriker og stavkirkeforsker Linn Willetts Borgens ferske doktoravhandling.

Stavkirker i Møre og Romsdal
Det er fastslått at det har stått stavkirker på 53 av de vel 70 dokumenterte kirkestedene i Møre og Romsdal i middelalderen. 3 av disse stavkirkene er bevart i mer eller mindre ombygd form; Kvernes, Grip og Rødven. Nå kan altså ny forskning vise at både Kvernes og Grip stavkirker ble reist etter reformasjonen (Kvernes på tuftene etter tidligere kirke). Dersom dette blir påvist vil Rødven stå igjen som den eneste dokumenterte middelalder-stavkirken i Møre. Rødven er antatt bygget rundt 1300, men den eldste delen er fra 1100-tallet.

De øvrige dokumenterte stavkirkene i Møre er avløst av nye kirker, mens Løken og Odden kirker på Nordmøre gikk ut av bruk i løpet av 1600-tallet og kirkestedene ble nedlagt.

10 av de vel 100 dokumenterte middelalderkirkene i Møre og Romsdal forsvant eller ble avløst så tidlig at det ikke foreligger bygningsmessige informasjoner om dem. «Papirkirker» har vært en betegnelse på disse kirkene, men mange av dem kan nok ha vært stavbygde. I tillegg til de dokumenterte kirkene finnes det mange indikasjoner på udokumenterte kirker. Sannsynligvis har også mange av disse udokumenterte kirkene vært stavkirker. (kilde: Lokalhistoriewiki)

Interiør Rødven stavkirke.jpg

Rødven stavkirke: Rødven stavkirke i Romsdal kan bli stående igjen som den eneste dokumenterte gjenstående middelalder-stavkirken i Møre, etter at nye opplysninger kan tyde på at både Kvernes og Grip stavkirker ble reist på 1600-tallet.

Rødven stavkirke eksteriør.jpg