"De tre beste kandidatene er klare"

De tre beste arkitekt-forslagene til nybygget og ombyggingen av deler av Bodø domkirke er klar. Konkurransen står nå mellom disse tre og vinneren skal kåres i løpet av september.

"De tre beste kandidatene er klare"

NB! Du kan studere de ulike forslagene i linkene nederst i saken.

Et stort antall arkitektskisser for det planlagte tilbygget på Bodø domkirke har kommet Norske arkitekters landsforbund (NAL) i hende. Bodø kirkelige fellesråd har med bistand fra NAL valgt ut tre skisser. Disse tre er Atelier Oslo, Langdalen/Hølmebakk og Tandberg/Bøhm som nå konkurrerer om å bli det siste og endelige forslaget til nytt bygg.

Vil du se eller lese mer om de tre forslagene som er i "finalen", kan du ta turen innom Bodø domkirke og se det som står utstilt i menighetssalen der.

PRESSEMELDING FRA SOKNEPREST KYRRE KOLVIK:

ARKITEKTKONKURRANSE BODØ DOMKIRKE

I Bodø domkirke har det lenge vært jobbet med å få realisert et tilbygg og en ombygging som skal gi bedre aktivitetsforhold, bedre arbeidsforhold og bedre forhold for publikum som besøker kirken. Da kirken stod ferdig i 1956 visste man at den ville trenge et byggetrinn 2 en gang i framtida. Kirken ble i sin tid bygget som den første og eneste domkirken i landet som samtidig var en arbeidskirke, en ide som slo igjennom innenfor kirkearkitekturen fra 1930-tallet. Det ble lagt stor innsats ned i kvaliteten i bygget, og i 2001 ble kirken fredet av Riksantikvaren. 65 år etter står kirken seg fortsatt svært godt som bispedømmets hovedkirke, men mye av fasilitetene rundt kirkerommet er 1950-talls og trenger oppgradering. Bodø står foran store utviklingsprosjekter etter flytting av byens flyplass de nærmeste årene. Dette sammen med status som Europeisk kulturhovedstad 2024 gjør fullføring av byens domkirke påkrevd.

Nå er arkitektkonkurransen godt i gang, i samarbeid med Norske Arkitekters Landsforbund. Tre arkitektteam er valgt ut gjennom en prekvalifisering. Det er Atelier Oslo, Langdalen/Hølmebakk og Tandberg/Bøhm. Disse har nå levert sine begrunnede forslag, som er utstilt i menighetssalen, Bodø domkirke, og er åpen for publikum utover sommeren. Juryen skal velge en vinner i løpet av september, og målet er å ha prosjektet gjennomført innen utgangen av 2023.

Kontaktinformasjon for Bodø kirkelige fellesråd

Bodø kirkekontor ligger i 4.etg i Central Atrium i Dronningens gate 18 i Bodø.

Kontoradresse:
4.etg i Central Atrium
Dronningens gate 18
8006 Bodø

Fakturaadresse:

Bodø kirkelige fellesråd
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 800
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

E-post: post.bodo@kirken.no. Telefon: 755 00 300

Åpningstid kirkekontoret:
man-fre 09.00 -14.30
Telefontid: man-fre 09.00 - 14.30
Lunsj mellom 11.00 og 11.30 (sentralbordet er da stengt)