Arbeid ved Nord-Etnedal kyrkje sommeren 2022

I sommer skal arbeidet ved Nord- Etnedal kyrkjegard fortsette. Vi håper å fullføre prosjektet med kirkegårdsutvidelse, universell utforming av inngangsparti og utvidelse av parkeringsmuligheter ved Nord- Etnedal kyrkje i løpet av høsten 2022. Her kan dere lese oppdatert prosjektplan, reguleringsplan og detaljplan for prosjektet. Etnedal kommune bevilget midler i april til å fullføre prosjektet.

Nord-Etnedal kyrkje

Bakgrunn for prosjektet:

Nord- Etnedal kyrkjegard ble sist utvidet i 1975 og har i dag 307 kistegraver. Kirkegården har få gjenstående dobbeltgraver (2 stk), samt et felt med 50 år fredningstid grunnet leirholdig grunn. Det er behov for flere gravplasser ved Nord- Etnedal kyrkje, og det er behov for flere parkeringsplasser knyttet til kirken og kirkegårdens virksomhet.  Asplan Viak har prosjektert en utvidelse sørvest fra kirka og mot Dalselva. I detaljplanen er alt godt belyst, også den universelle utformingen av inngangspartiet på kirka er lagt inn i detaljplanen. Kirkegården er planlagt utvidet med tilsammen tre felt F, G og H. Felt H blir en minnelund. Totalt er det lagt inn 185 kistegraver og 94 urnegraver. Reguleringsplanen for Nord- Etnedal kyrkje viser den planlagte utvidelsen av kirkegården, utvidelse av parkeringsplassen og opprettelse av ny parkeringsplass på andre siden av fylkesveien.

Mål for prosjektet:

Prosjektet med utvidelse vil gjøre både kirken og kirkegården mer tilgjengelig for besøkende, både ved økt tilrettelegging og en forbedret adkomst. Det har også en stor verdi at det nå tilrettelegges for flere kistegraver på kirkegården, slik at innbyggerne får valgfrihet til å velge den gravleggingsformen de vil, på den kirkegården de har tilknytning til. Adkomst til Nord- Etnedal kyrkje og kyrkjegard blir sikret tilrettelagt for mennesker med nedsatt funksjonsevne. For øvrig skal gravplassen tilrettelegges etter gjeldende regler for universell utforming, i henhold til forskrift til lov om gravplasser § 7. Planforslaget legger også opp til bedre og flere parkeringsmuligheter.

Marie Bjørnødegård
Kirkeverge i Etnedal
Kyrkjevegen 26
2890 Etnedal