Nå blir det igjen gudstjenester i kirkene

-Jeg er glad for at vi kan feire høymesser i hvert sogn fra søndag 24.mai, sier biskop i Oslo Kari Veiteberg.

Foto: Bo Mathisen, illustrasjonsfoto.

Fra søndag 24. mai blir det gudstjenester i kirkene i Oslo bispedømme. Smittevernstiltak som registrering av navn og telefonnummer oppleves uvant. Dette er tiltak vi er pålagt, og vil bli behandlet som de sensitive opplysninger de er.

-Vi jobber for at alle får en trygg og god tilgang til sin lokale kirke og får delta i nattverd om de ønsker det. Vi har allerede satt opp en rekke dåpsgudstjenester, og ønsker du dåp så nøl ikke med å ta kontakt med din lokale menighet.

Samtidig fortsetter «annerledes tiden» vi har hatt en stund. Dessverre åpnes det bare for max 50 personer om gangen og menighetene er pålagt av myndighetene å oppbevare navn og telefonnummer i ti dager før de makuleres.
-Det handle om liv og helse og sårbarhet. Vi har en plikt til å overholde regler. Det er krevende. Samtidig er gleden stor over å kunne samles igjen, avslutter biskopen.

Sjekk ut din lokale menighets nettside og sosiale medie-kanal for informasjon om når det er gudstjeneste i ditt nærområde.

Oversikt og lenker til menighetene finner du under denne saken.