Julemesse-sesongen er i gang

Nå er det julemesser og julemarkeder i menigheter over hele byen. Hundrevis av frivillige står på for å spe på menighetens økonomi. -Og så er det utrolig hyggelig, sier daglig leder Gry Grotaas Fredum i Tonsen menighet.

Syltetøy var en av de mest populære salgsartiklene på Tonsenmessa i år. Over hele byen arrangerer menigheter messer og markeder til inntekt for menighetsarbeidet.

Tonsen menighet var tidlig ute med Tonsenmessa lørdag 13. november. -På grunn av smittesituasjonen ble det litt annerledes, i år som i fjor, forteller Gry Grotaas Fredum. -Det var aldri mer enn 20 handlekurver inne samtidig, og vi hadde digitalt loddsalg i forkant.

-Det går mye i husflidsarbeider, julebakst og syltetøy, opplyser Gry. I år hadde vi 500 syltetøyglass, og det var bare 26 som ikke ble solgt. Dem gav vi til Fattighuset, der det ble mottatt med stor takk. 70-80 frivillige er engasjert i messen, og mange ivrige hender produserer håndarbeidsprodukter og annet gjennom hele året.

-Endelig vare- og kasseopptelling er ikke klar i skrivende stund. Men vi håper å matche 120 tusen. Dette er en viktig inntekt til menighetsarbeidet, sier Gry. Grotaas Fredum.

Over hele byen er det julemesser i menighetenes regi i disse dager, sjekk ut nettsiden til din lokale menighet.