Premierekonsert for orgelskolen

Ti orgelelever i alderen seks til åtte år spiller sammen med domorganist Kåre Nordstoga i Lilleborg kirke mandag 27. november. -Her blir det pomp og prakt og spente barn som konserterer for første gang, sier orgelskolens leder Bjørn Vidar Ulvedalen.

Bjørn Vidar Ulvedalen underviser Benjamin, en av orgelskolens elever, i Sofienberg kirke.

Orgelskolen i Oslo har blitt til gjennom et samarbeid mellom Kirkelig fellesråd i Oslo, Oslo kulturskole og Barratt Dues Musikkinstitutt. Lærer og "rektor" er kantor Bjørn Vidar Ulvedalen. Ulvedalen har gjennom en årrekke markert seg som en pioner i orgelundervisning for barn.

-Det er fantastisk for oss at han underviser her i Oslo, sier kirkeverge Robert Wright. -Som eier av kirkeorglene i Oslo og arbeidsgiver for kantorene, har vi et spesielt ansvar for å tenke langsiktig rekruttering og bidra til at barn og unge oppdager hvilket fantastisk instrument orgelet er, utdyper Wright.

Mandag 27. november kl. 1830 i Lilleborg kirke kan du høre de ti orgelelevene spille. Undervisningen begynte i september, og allerede nå er elevene klare for konsert. De spiller hver for seg, og de spiller sammen med Kåre Nordstoga, domorganist i Oslo.

Linnea er syv år gammel og er en av elevene. -Hun vet ikke hva en orgelkonsert er for noe, men etter mandag vet hun mer og da får hun spille sammen med barn på hennes egen aldre på det gedigne instrumentet, sier Bjørn Vidar Ulvedalen.

Alle er hjertelig velkommen. Fri entrè.