Alna Vocalis

Alna Vocalis, kirkekoret i Haugerud kirke, har bidratt i gudstjenester og med konserter i 19 år. Det vemodige har skjedd, ved slutten av vårsemesteret ble koret nedlagt.

Prosjektkor 2017 fra konsert for å skaffe midler til nytt flygel i Haugerud kirke.

Starten

Haugerud kirkekor ble stiftet i 2002 etter initiativ fra daværende organist Karoline Leiros Pettersen. Koret startet friskt, første øvelse var 8. mai og første opptreden allerede en drøy uke senere, 19. mai.

Da Alna bydel ble opprettet i 2004, skiftet koret navn til Alna Vocalis, bl.a. som et forsøk på å gi koret en bredere appell i bydelen. Koret var fra begynnelsen av medlem i Norges korforbund og senere i Norges kirkesangforbund.

Sentrale personer

Nesten helt fra starten har Sverre Vaagen vært formann, i tillegg til å være solid bass i koret. Like solid tenor har Hans Arne Akerø vært, foruten å være kunstnerisk altmuligmann. Han har vært sentral bidragsyter for repertoar, tidvis repetitør, han har gjendiktet Schuberts Deutsche Messe til norsk og flere av hans egne verk er fremført av koret. Bl.a.

Vi spør Sverre Vaagen om høydepunkter fra disse årene.

- Det er jo mange, sier han. - Selv synes jeg den første korturen til Løten allerede i 2003 da må nevnes, og selvsagt korturen i 2008 til Latvia der vi bl.a. sang i hjemmekirken til vår daværende dirigent Maija Peléce og var med på den store korfestivalen i Riga.

- Og samarbeidet med andre kor som Korelli og Charlie's Vocal Combo, profesjonelle sangere og instumentalmusikere, og kor fra Høybråten, Fossum og Stovner menighet, i prosjektkor hvor vi har fremført større korverk.

Opptredener

Sverre Vaagen har sammenstilt en oversikt over mange av de viktigste opptredener koret har gjort i disse årene. Klikk her og last den ned! Det er en imponerende liste.

Økonomi

Det er ikke er gratis å drive kor. Til nå har det vært mulig for menigheten å støtte koret ved å bruke en del av organistens stilling til dirigent. Men til prosjektene har det vært behov for mer, og man har fått midler etter søknad fra mange legater, fra Alna bydel, Norges korforbund, Oslo musikkråd, og flere. Økonomien og rekrutteringen har nok vært medvirkende årsaker til at koret nå ble nedlagt.

... og fortsettelsen ...

Når koret nå er endelig oppløst, blir det likevel muligheter for oss som publikum å få oppleve korsang og for interesserte gamle og nye sangere å kunne bidra. Medlemmene i Alna Vocalis fortsetter i prosjektkor med Camino kantori, menighetskoret i Høybråten, Fossum og Stovner menighet. Dirigent Roar Berg sier at også vår menighet skal få kunne glede seg over dette samarbeidet. Og så fortsetter mange av kormedlemmene som før med å være forsangere i gudstjenestene på mer uformell basis.

Takk

Da koret startet, var målsettingen dels å bidra til forbedring av det kirkemusikalske liv i menigheten, og dels å fremme korsang i et godt sosialt miljø. Det er ikke tvil om at Alna Vocalis har fått til nettopp dette.

Vi andre takker derfor så mye for innsatsen! Dere vil bli savnet.