Avskjed med Carsten Schuerhoff. SE BILDENE

Sokneprest Carsten Schuerhoff er blitt forsker ved KIFO. Det var offisiell avskjed søndag 13. mars. SE BILDENE!

Blomster fra leder i menighetsrådet, Eli Solberg

Avskjedsgudstjeneste

Vår sokneprest Carsten Schuerhoff har sagt opp stillingen sin for å bli forsker ved KIFO. Det var stor avskjedsgudstjeneste søndag 13. mars i Haugerud kirke med etterfølgende kirkekaffe.

Under den godt besøkte gudstjenesten deltok bl.a. prost Øyvind Stabrun, og Carsten holdt prekenen. Det var smekk full menighetssal under kirkekaffen med kaker og gaver, og taler med mange gode ord fra prost, kolleger, folk fra menigheten og fra nærmiljøet. Der ble Carstens initiativrikdom, mangfoldighet og arbeidsevne trukket fram, i tillegg til hans omtanke for andre. Blant så mye annet. Og han, og familien, ble ønsket velkommen tilbake!

Nederst kan du se noen bilder fra dagen, de fleste knyttet til talene under kirkekaffen.

Noen ord med Carsten

Carsten Schuerhoff kom i 2009 til det som da fremdeles var Haugerud menighet. Og nå, ved avskjeden, lurer vi på om det er noe han har vært særlig glad for i menigheten. Da smiler han og sier:

- Det viktigste og det fineste er jo muligheten jeg har hatt å møte så mange forskjellige mennesker. Da jeg kom til Haugerud, ble det understreket gang på gang at dette var en mangfoldig menighet. Og det er det virkelig! Det betyr jo ikke at dette er uten spenninger, men sammen, det har mange vist, sammen kan en få til utrolig mye.

Og mangfoldet, tenker vi, ble jo enda større da Haugerud menighet ble slått sammen med deler av Østre Aker menighet. Carsten nikker bekreftende:

- Det er klart, det var to veldig forskjellige menigheter som ble slått sammen, med hver sin historie, det var forskjellige ting som ble vektlagt. Dette krevde både tålmodighet og vilje til å få nye ting til. Og både kollegaene mine, men ikke minst menighetsrådet, har vært kreative og modige. Det ble satset på lokalmiljøutvikling både på Trosterud/Haugerud og på Bryn/Teisen/Ulven. Alt fra Babysang til oppussing av menighetshuset og gode samtaler om både Ulven nærmiljøhage og alternativ bruk av Østre Aker kirke må nevnes her. De frivillige, med menighetsrådet i spissen, har virkelig stått på!

Men, er det da noe han ønsker for menigheten fremover? Igjen smiler Carsten, han tenker seg noe om, før han så sier:

- Selvsagt har jeg ønsker for menigheten, jeg håper at satsingen Fremtiden bor hos oss kan inspirere til innsats i og rundt Haugerud kirke, nå når det ligger an til at det blir langvarig byggeaktivitet på Haugerud. Jeg er takknemlig for at menighetsrådet støtter Ulven nærmiljøhage i betydelig omfang. Her er det mange gode ting å tenke på. Og så skal jeg være veldig tilbakeholden utover det. I menigheten er det mange gode krefter, både frivillige og ansatte, som vil utvikle menigheten videre, det er jeg sikker på.

- Så er det da også å minne om at vi bare høster, det er tross alt Gud som gir.