Filmpremiere: En bekjennelse

Velkommen til filmpremiere i Østre Aker menighetshus. I filmen En bekjennelse deler Eli Eines refleksjon om kristendommens historie i Groruddalen, vevet sammen med egne erfaringer og minner.

Filmpremiere: En bekjennelse

Filmpremiere

Sted: Østre Aker menighetshus

Tid: Søndag 26. september 2021 kl. 19.00. Åpen kirke kl. 18.30- 20.30

Påmelding, transport og detaljer: Se nederst

Filmskaper Eli Eines om bakgrunnen for filmen

Hva vil det si at en kirke trues av nedleggelse?

Østre Aker kirke ligger i Groruddalen, et åkerlandskap den gang kirken ble bygget, i dag et travelt bylandskap med industri og drabantbyer.
Da forslag om nedleggelse av kirken ble fremlagt i 2018, vekket det min interesse. Kunne trusselen om nedleggelse og reaksjonene på den fortelle meg noe om folks religiøsitet i dag?

Svaret på dette spørsmål ble en personlig film der historien om kristendommen i Groruddalen veves sammen med egne erfaringer og minner: En bekjennelse.

Om Eli Eines

Eli Eines er billedkunstner og oppvokst på Tveita. Moren hennes var menighetssøster i Tveten menighet. Begge var aktive i menigheten både før og etter at Haugerud kirke ble bygget.

Sitt forhold til Østre Aker kirke har Eli først og fremst fått gjennom at hennes fars ligger grav på kirkegården.

Velkommen til premierekveld i Østre Aker menighetshus

Kl. 19.00: Velkommen og Filmvisning: En bekjennelse
Kl. 19.30: Samtale mellom filmskaper Eli Eines og billedkunstner Yngvar Larsen

Lett bevertning.

Åpen kirke kl. 18.30 - 20.30.

Filmen En bekjennelse er støttet av Fritt Ord, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Kulturrådet Fond for lyd og bilde.

Busstransport

Påmelding til busstransport fra Haugerud kirke til Østre Aker kirke innen fredag 24. september kl. 12 på mobil til Daniel Illic, se nedenfor.