Fullt hus på Halloweenfest for store og små!

Store og små koste seg med gresskarsuppe, pølser og godteri-jakt på Halloweenfest i Østre Aker menighetshus!

Fullt hus på Halloweenfest for store og små!

Når godteriet var funnet og fordelt mellom gjestene, kunne voksne og barn sette seg ned og høre på konsert ved den amerikanske honkabillyartisten PK Gregory. Det var topp stemning! Da klokka nærmet seg 1830 var det mange trøtte hekser og trollmenn som måtte dra hjem for å legge seg, mens for de store barna og de voksne fortsatte festen flere timer til.

Kvelden ble avsluttet med en stemningsfull vandring i Østre Aker kirke, som for anledningen kun var opplyst av stearinlys. Alle som ville fikk hvert sitt lys, og så oppdaget vi kirkerommet sammen mens det ble avspilt orgelmusikk. Vi snakket om at dette huset har rommet stor glede og stor sorg helt siden kirken ble bygget i 1860, og deltakerne utforsket døpefonten, alterringen og alterbildet. Presten fortalte om rommets symbolikk og om den opprinnelige keltiske innhøstingsfesten og Allehelgen som tilsammen er blitt grunnlaget for Halloween slik vi kjenner det.  Deretter gikk forsamlingen ned til det skumleste rommet i hele kirken - den gamle krypten. Her var det kaldt og mørkt, men stearinlys i formasjon som kors, anker og hjerte lyste opp mørket og synliggjorde at lyset er sterkere enn mørket, også på denne skumle kvelden.  Vandringen ble avsluttet rundt lysgloben i kirken, der alle som ville kunne tenne et lys for noen, være i stillhet, eller be en stille bønn.

Alt i alt ble dette en mangfoldig og stemningsfull Halloween, vi satser på at dette er starten på en årlig tradisjon! Tusen takk til OBOS og nabolagsvert Guri Hummelsund som bidro til denne kvelden, sammen med menighetens ansatte!