Groruddalen kirkeakademi inviterer våren 2023

Groruddalen kirkeakademi inviterer til flere spennende kvelder våren 2023

Groruddalen kirkeakademi inviterer våren 2023

Groruddalen kirkeakademi åpner dørene i flere av dalens kirker denne våren:

Tirsdag 7.mars klokka 1900: Strengen er av gull - om folketonene i salmeboka

Mange av våre kjæreste salmer har folkemelodier, enten fra Norge eller fra andre land. Når salmediktningen møter folkemusikken åpnes ofte dype rom i teksteneog i oss som synger. Noen ganger gir de oss også spennende spor som vi kan følge bakover i historien og kulturen vår.
Ingerid L. Birkeland er sanger, scenekunstner og universitetslektor i liturgikk ved MF Vitenskapelige Høyskole. Randi E. Rosendahl er organist i Hasle kirke og har spilt folkemusikk i Chateau Neuf Spelemannslag i flere år.

Arrangementet er i Hasle kirke. Kaffepause med samtale. Liturgisk avslutning.

Tirsdag 11.april klokka 1900: Straff, tilgivelse og forsoning - sett fra prestetjenesten i fengsel

«Tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere», lyder det i Fadervår. Fengselsprest Elisabet Kjetilstad spør: Er det alltid mulig å tilgi? Hva er forskjellene mellom tilgivelse og forsoning? Hva skal straff tjene til?
Elisabet Kjetilstad er prest i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. Hun kjenner også godt til livet i Groruddalen utenfor murene, da hun har vært prest i dalen siden 2006.

Arrangementet er i Fossum kirke. Kaffepause med samtale. Liturgisk avslutning.

Tirsdag 9.mai klokka 1900: Kyrkja og arbeidarrørsla - frå motsetnad til harmoni?

Framveksten av arbeidarrørsla i siste del av 1800-talet heng saman med omfattande endringar som industrialisering og modernisering av det norske samfunnet. Elstad vil ta for seg nokre sentrale utviklingstrekk ved tilhøvet mellom kyrkja og arbeidarrørsla frå 1800-talet og fram til
velferdsstaten.
Hallgeir Elstad har hatt ulike stillingar ved Det teologiske fakultet ved UiO sidan 1990-talet. Han er frå 2009 professor i norsk kyrkjehistorie same stad og har særleg arbeidd med 1800- og 1900-talet. I dei seinare åra har han òg interessert seg for eldre historie.

Arrangementet er i Grorud kirke. Årsmøte. Kaffepause med samtale. Liturgisk avslutning.