Katharinas stemmer

Vårens kulturprogram starter søndag 27. januar 2019 kl. 19 i Østre Aker kirke med noe så sjeldent som figurteater! Katharinas stemmer er en kirkeforestilling om retten og muligheten til å ta egne valg når det gjelder tro og liv.

Katharinas stemmer

Katharinas stemmer ...

...er et kirkespill for orgel, sopran og dukker!

Det fremføres av Cecilie Schilling, sopran / buktaler / skuespiller og Bjørn Andor Drage, orgel.

Mer om stykket

Katharinas stemmer er en kirkeforestilling om retten og muligheten til å ta egne valg når det gjelder tro og liv. Det er også en fortelling om kvinneundertrykking i kristendommens navn. Publikum i kirkens benkerader blir forflyttet til klosterkirken i Marienthron natt til første påskedag 1523. Der planlegger 12 nonner å klyve over klostermuren for å rømme fra sitt fangenskap.

Kirkespillet er skrevet av dramatikerne Anne Helgesen og Lyder Verne. Helgesen har også regien i forestillingen. Det er lagt i munnen på Katharina von Bora som var en av de 12 nonnene. Senere skulle hun komme til å bli gift med Martin Luther – men det var altså senere. Dette er Katharinas fortelling. Martin er bare en stemme som taler fra trykte løpesedler som smugles inn i klostret. Men dermed blir han også en stemme som kverner rundt i Katharinas hode sammen med pavens dekreter. I forestillingen visualiseres disse som teaterfigurer. Sanger, skuespiller, figurspiller og buktaler turnerer både seg selv, musikken og dukkene på en måte som ingen annen utøver i Norge kan gjøre henne etter.

Musikken er ved organist og musikkprofessor Bjørn Andor Drage. Han har blandet gregorianske toner med reformasjonens salmesang og lar den verdslige verdens stemmer, støy å lyder stadig trenger sterkere gjennom. Han spiller selv i Østre Aker kirke.

Billetter ved inngangen (200 / 150 / studenter, barn og ungdom gratis).
Betalingsterminal og VIPPS.

Velkommen!