Påskedag

Det er tidlig morgen, den første dagen i uken. Det begynner å lysne. To kvinner er ute. Det er en spesiell stemning ute hvis man er først til å stå opp. Lyset som er i ferd med å bryte gjennom mørket. Den stille stemningen før hverdagens lyder bryter gjennom og overtar. Stanser vi her i påskedagstestens første setning fra Matteusevangeliet, aner vi livskraften i lyset. Noe nytt er i ferd med å bryte gjennom.

Påskedag

Jesus lever. - Dine hender er fulle av blomster.

En salme

Dine hender er fulle av blomster.
Hvem var det du tenkte å gi dem til?
Mine blomster var plukket til Jesus.
Graven fant jeg tom. Han var ikke der.
halleluja, halleluja.

Dine lepper er fulle av sanger.
Hvorfor denne glede, hvor kom den fra?
Fra den grav der hans legeme hvilte -
han stod opp, og verden ble fylt med sang.
halleluja, halleluja.

Dine øyne er fulle av glede.
Si, hva har de sett for å få slik glans?
De har sett Herren Jesus! Han lever!
Han gir livet mening og lys hver dag.
halleluja, halleluja.

Nei, det trengs ingen blomster til graven!
Jesus, du stod opp og du bor blant oss!
Våre øyne er til for å se deg.
Hendene er til for å tjene deg.

En fortelling fra Bibelen

Da sabbaten var over og det begynte å lysne den første dagen i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven. Med ett ble det et kraftig jordskjelv, for en Herrens engel steg ned fra himmelen, gikk fram og rullet steinen til side og satte seg på den. Han var som et lyn å se til, og drakten var hvit som snø. Vaktene skalv av redsel da de så ham, og de ble liggende som døde. Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: «Frykt ikke! Jeg vet at dere leter etter Jesus, den korsfestede. Han er ikke her, han er stått opp, slik som han sa. Kom og se stedet hvor han lå! Skynd dere av sted og si til disiplene hans: ‘Han er stått opp fra de døde, og han går i forveien for dere til Galilea; der skal dere få se ham.’ – Nå har jeg sagt dere det.»
     Da skyndte de seg bort fra graven, redde, men jublende glade, og de løp for å fortelle det til disiplene.  Og se, Jesus kom mot dem og sa: «Vær hilset!» De gikk fram og omfavnet føttene hans og tilba ham.  Jesus sa til dem: «Frykt ikke! Gå og si til mine brødre at de skal dra til Galilea. Der skal de se meg.»

(Matteus 28, 1-10)

For disse menneskene, og for oss, ble påskemorgen starten på et nytt liv, en ny skapelse. Guds livgivende kraft gjennomstrømmer universet. Viljen til liv og vekst finner vi i de minste celler og atomer. Ifølge Jesus var nyskapelsen her og nå, ikke noe som finner sted kun i en fjern fremtid. Han viste det ved å leve kjærligheten, ved å løfte mennesker inn i fellesskap og til verdighet. Han snakket om det i sin forkynnelse av Guds rike som kom med ham selv. Og han viste det fundamentalt og rystende da han oppsto påskemorgen.

Å tro på oppstandelsen er å tro på nåden som en formende kraft i våre liv. Oppstandelsen kaller oss til forsoning med våre uvenner, til omsorg for mennesker og liv omkring oss, til kontakt og verdighet. Skaperen som en gang pustet liv i oss, puster på oss igjen. Berører våre hjerter så kulden viker og hardheten mykner. Overalt hvor lyset slipper til, fortrenges mørket. Det gjelder i oss og mellom oss. Det er ikke smertefritt, men skaper håp for evigheten og forpliktelse for øyeblikket. Og for den som våger tro det, gir det grunn til å dele kvinnenes jublende glede.

Kristus er oppstanden! Ja han er sannelig oppstanden!

En film

Det er ingenting som formidler påskebudskapet som påskesalmer. Mange lengter etter å synge dem sammen igjen. Her kan du se og høre noen av de kjæreste påskesalmene.

Et musikkstykke

Også det siste musikkstykke vi presenterer er skrevet av Thore Haukner. Det er et stykke til piano, det går raskt, lekende og heter The Light - Lyset. Det må være passende for en påskedag!