Hvor går du?

Påsken står for døren, fylt av så mangt og forskjellig: fridager, fjelltur, båtpuss, langtur, krim, appelsiner, påskemarsipan, påskelabyrint, lammekjøtt m.m. Også gudstjenestene og helligdagene i påsken er så forskjellige i sine preg og fortellinger. - Se påskeprogrammet her.

Kilde: kirken.no. Illustatør: Lars Tothammer

«Hvor er det du er fra?», spør Pen Jakke, rap-gruppa fra Fredrikstad på gjenforeningskonsert etter 15 års fravær fra rap-scenen. Og en fullsatt sal av ikke-fullt-så-unge fans jubler tilbake: «Fredrikstad!». Kvelden ble et gjenhør og gjensyn med egen ungdomstid 15 år tidligere. Det var fascinerende å bivåne som pappa til en av «jakkene».

«Hvor er du fra?», en uke tidligere spør jeg flyktninger i vårt menighetshus i Østre Aker. Svarene er Damaskus, Kabul, Aleppo eller små landsbyer i Iran, Irak, Syria. De fortalte med sorg i blikket om hus og hjem, familie og venner de hadde forlatt og om en reiserute preget av livsfare og angst. «Vil du reise tilbake?», spør jeg, «nei, nå ønsker vi bare en trygg framtid her», var svaret. Et sterkt møte med medmennesker med uro for framtiden.

Så vidt forskjellig livserfaring, så vidt forskjellig fortid og framtid for mennesker i ganske lik alder. Midt i dette ord til ettertanke i faste- og påsketid. Da er det et spørsmål med motsatt retning som når meg: «Hvor går du? – Quo vadis?» Spørsmålet fra Peter i legenden om da han ville flykte fra martyriet i Rom og som møter Jesus på vei inn til lidelsen i hans sted.

En kjent fastetidssalme gir oss svar: «Se, vi går opp til Jerusalem … og ser hvordan Jesus, Guds egen Sønn, i stedet for syndere lider … for syndene dine og mine». Ikke tilbakeblikk, Jesus beredte sine disipler på den lidelsesvei han måtte gå, det frelsesverk han skulle fullføre. Ta fram denne salmen, nr. 117 i Salmeboken, les den sakte, til ettertanke om både fortid, nåtid og framtid. Hvor går du? Jesus gir retning og svar, et levende håp ved sin oppstandelse: «For frelseren sa oss at der han er, skal vi ved hans nåde få være».

Velsignet påske!

Svein Helge Rødahl, sokneprest

Vi markerer påsken slik, her hos oss:

Påskeprogrammet i menigheten

Se også kalenderen for mer informasjon om arrangementene.

Palmesøndag 20. mars kl. 11.00
Gudstjeneste, nattverd, kirkekaffe

Palmesøndag 20. mars kl. 11.00
Haugerud kirke
Gudstjeneste for små og store, dåp, nattverd, søndagsskole, kirkekaffe

Skjærtorsdag 24. mars kl. 18.00
Haugerud kirke
Velkommen til et enkelt påskemåltid i menighetssalen, med salmer og tekster til minne om den første nattverd.
Påmelding til Hilde Kirkebøen, tlf. 40455783.

Langfredag 25. mars kl. 11.00
Henrik Ødegaards Markus-pasjon
Med Alna Vocalis og solister

Langfredag 25. mars kl. 18.00
Henrik Ødegaards Markus-pasjon
Med Alna Vocalis og solister

Påskeaften 26. mars kl. 23.00
Grorud kirke
Påskenattsgudstjeneste for hele prostiet
Tema: Livet seirer over døden

Påskemorgen 27. mars kl. 07.00
Østre Aker kirke
Høytidsgudstjeneste, nattverd, felles påskefrokost etter gudstjenesten

Påskedag 27. mars kl. 11.00
Høytidsgudstjeneste, Nattverd, kirkekaffe

Andre påskedag 28. mars kl. 11.00
Lindeberg omsorgsenter
Høytidsgudstjeneste

Og så strekker vi det en uke til, da får også de som har vært bortreist, et smak av påske i menigheten:

2. søndag i påsketiden 3. april kl. 11.00
Haugerud kirke
Gudstjeneste for små og store

64 dager med påske og pasjon

Fra inngangen til den stille uke og frem til 1. pinsedag kan du få med deg 64 kulturelle opplevelsesdager. Klikk her og se alle mulighetene.