Bli enda bedre kjent med Carsten Schuerhoff. OPPDATERT ETTER MØTET. SE BILDENE

De populære samtalekveldene i Haugerud kirke fortsetter. På onsdag 18. oktober 2017 er kveldens gjest den allestedsnærværende kapellan Carsten Schuerhoff. Nå får vi sjansen til å bli bedre kjent med ham gjennom samtale med sokneprest Svein Helge Rødahl. Kom ...  - OPPDATERT ETTER MØTET: SE REFERAT OG BILDER.

Bli enda bedre kjent med Carsten Schuerhoff. OPPDATERT ETTER MØTET. SE BILDENE

Invitasjon til samtalekveld

Arbeidssom, kreativ og avholdt er Carsten kjent og kjær i vår menighet. Vi ønsker å bli enda bedre kjent med ham gjennom samtalen med soknepresten - om bakgrunn, teologi og, ikke minst, hans store lokalsamfunnsengasjement.

Hva driver ham, hva ønsker han ... ?

Det bør bli spennende og vi håper mange kommer for å høre på - og stille spørsmål selv også.

Altså, det skjer i Haugerud kirke onsdag 18. september 2017 kl. 19. Vel møtt!

Og så, oppdatering etter møtet

Nær 40 var møtt opp for å høre Carsten Schuerhoff i samtale med Svein Helge Rødahl. Samtalen var innom mange temaer. Vi fikk høre fra Carstens oppvekst i Ruhr-området i Tyskland, i en reformert menighet, om hvordan han litt tilfeldig valgte teologien og kom til Norge som Erasmus-student og, også litt tilfeldig, ble prest i Den norske kirke.

Så dreiet samtalen over i teologiske spor. Bl.a.: Det viktigste i Luthersk teologi, etter Carsten, er Evangeliet om de gudløses rettferdiggjørelse. Om Bibelen sa Carsten at kraften i den ligger i vitnesbyrdet, ikke i den som feilfri tekst. Om Gud spissformulerte Carsten seg slik: Jeg vet ikke på hvem jeg tror. Men Gud tror på meg. Det holder. Om Jesus understreket Carsten kraftig at det er den oppstandne som er av betydning for oss. Den historiske som gikk omkring, vet vi lite om, og han er uansett ikke troens sentrum. Det er den oppstandne som gir mot til å leve og gir livet mening.

Blir alle frelst? Carsten understreket betydningen av og alvoret i dommen (Gud gir ikke blaffen), men sa at hva som så skjer, vet vi ikke noe om og bør ikke snakke om det. Vi må heller gi folk mot til livet. Carsten understreket at det alltid er mulig for Gud å nå oss, og at dåpen er et tegn på det. Carsten uttrykte samtidig skepsis til misjon. Den skaper skiller mellom mennesker, etablerer de andre som en annen gruppe enn oss. Misjon brukes ofte som gruppepleie innad og smeller samtidig igjen døra til de andre. Her ble nok Carsten kraftig imøtegått i diskusjonen etterpå.

Til slutt fikk Carsten noen kjappe utfordringer: 1) Hva kjennetegner vår menighet? Utrolig evne til å bære mangfold. 2) Hvorfor så engasjert i lokalsamfunnet? Vi har alle et ansvar for stedet der vi bor. 3) Største utfordring? Snakke sant om Bibelen og forskningen. Aldri si noe til et barn som vi må trekke tilbake siden. 4) Problem for kirken? Bortfall av tjenestebolig. Timetelling. Endrer presterollen og får fryktelige konsekvenser på lang sikt!

Og så korte spørsmål fra forsamlingen. Som nevnt over ble Carstens tanker om misjon kraftig anfektet i forsamlingen. I tillegg ble han utfordret på sine synspunkter bl.a. om at den historiske Jesus, om spørsmålet om at alle kanskje blir frelst og om dåpen.

Svein Helge Rødahl avrundet med å understreke at det er bra for menigheten at vi har ulike prester, og at nettopp det stadig kan gi oss mulighet til å trenge dypere inn i Guds budskap - om vi bare lytter.